Hoogdagen voor IT
Zou ik mogen stellen dat er een wezenlijk verschil is tussen de crisis van 2001 en diegene waar we nu doormaken? Tenminste als ik even de it-bril opzet. In 2001 was it het epicentrum van de ravage. Overpromised en underdelivered, de internetbubbel. Vandaag zijn de omstandigheden anders. En toch lees je nog hetzelfde als wat in 2001 werd geproclameerd.
Zou ik mogen stellen dat er een wezenlijk verschil is tussen de crisis van 2001 en diegene waar we nu doormaken? Tenminste als ik even de it-bril opzet. In 2001 was it het epicentrum van de ravage. Overpromised en underdelivered, de internetbubbel. Vandaag zijn de omstandigheden anders. En toch lees je nog hetzelfde als wat in 2001 werd geproclameerd.
De it-kosten moeten omlaag en allerlei cio-gerelateerde websites hebben het over “surviving the crisis”, niet vanuit het standpunt van het bedrijf, maar vanuit het standpunt van it. De chief financiel officer wordt afgeschilderd als de boosdoener die budgetten decimeert en de ceo wordt weer diegene die niets van it begrijpt. De druk die hij uitoefent op it zou niet in verhouding staan tot de prestaties die geleverd moeten worden.
We moeten echter blij zijn met ceo’s die harde noten willen kraken en met cfo’s die met zorg uitrekenen hoe we de tering naar de nering kunnen zetten. It-managers die zich het imago van de geslagen hond aanmeten spelen met vuur. De gemeenschappelijke vijand van het bedrijf zit immers niet binnen de bedrijfsmuren maar daarbuiten. De strijd wordt daar gestreden.
Een gealigneerd cio zal dit begrijpen en vanuit zijn leiderschap op zoek gaan naar manieren om de kosten ferm te drukken en nog enkel die investeringen te doen die het concurrentievermogen van de onderneming aanzwengelen. Deze ruimte is er vandaag ontegensprekelijk. Het geloof in it is in deze tijden niet uitgeblust. Integendeel, de uitdaging voor bedrijven om sneller, beter en goedkoper te werken, zowel binnen it als in de business is nooit groter geweest.
Dit is dan ook de grootste opportuniteit van het moment. Nu krijg je als it-manager deze punten op de agenda en wordt er geluisterd naar constructieve voorstellen voor effectiviteits- en efficiëntieverbetering. Uiteraard is het niet voldoende om wat oppervlakkige ideeën te uiten. De voorstellen moeten pragmatisch, realistisch en op korte termijn te verwezenlijken zijn en bovenal, de business en de cxo’s moeten het snappen.
Het ideale moment om de innovatieve kracht van it te demonstreren. Innovatie wordt immers al te vaak verward met het binnenbrengen van nieuwe technologie. Innovatieve ideëen komen vaak pas los als de middelen beperkt zijn. Hoe knap vinden westerse toeristen de autootjes die Afrikaanse kinderen knippen en plooien uit gerecycleerd blik.
Een simplistisch beeld misschien, maar meer doen met minder is een uitstekende strategie die kan leiden tot verrassende inzichten. Die inzichten komen er meestal niet als de hele tent druk bezig is en moet rennen van de ene deadline naar de andere. Het zijn dus toch weer hoogdagen voor it, want de kansen om waarde te creëren liggen dichterbij dan we soms wel denken.
Stef Knaepkens is columnist en mede-oprichter van Kite Consultants.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier