HP Halo verkocht aan Polycom
HP heeft zijn high-end videoconferencing (ofte telepresence-) afdeling verkocht aan Polycom.
HP heeft zijn high-end videoconferencing (ofte telepresence-) afdeling verkocht aan Polycom.
Polycom betaalt 89 miljoen dollar voor videoconferencingafdeling van HP. Het bekendste product van die afdeling was ‘Halo’, dat ongeveer 5 jaar geleden werd gelanceerd. Halo, dat werd ontwikkeld in samenwerking met filmproducent Dreamworks, was ‘telepresence’ in de letterlijke zin van het woord, met volledige Halo-vergaderzalen, een specifiek daarvoor bestemd netwerk, verborgen speakers en HD-schermen die je het gevoel gaven met je gespreksgenoot aan tafel te zitten.
Maar Halo was duur, zowel in aanschaf (ongeveer een half miljoen dollar per vergaderzaal) als in ondersteuning (naar schatting nog eens 18.000 dollar per maand). Concurrenten brachten bovendien in de voorbije jaren veel goedkopere, maar wel vergelijkbare telepresencesystemen uit. Het verklaart waarom HP vandaag wereldwijd nog maar zo’n 425 Halo-kamers heeft geïnstalleerd.
Polycom, dat Halo nu opkoopt, verklaart het beperkte succes door te wijzen op de isolement waarin het telepresence-systeem bij HP zat. Dat zal, aldus het bedrijf, wel anders zijn bij Polycom, dat technologie zal ontwikkelen om Halo te doen samenwerken met zijn bestaande videoconferencingsystemen. Als deel van de overeenkomst wordt HP reseller van alle systemen van Polycom.
Voor Polycom is deze deal ook een manier om de Tandberg-overname door Cisco te counteren, evenals de overname van Skype door Microsoft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier