HTC-topman denkt niet aan opstappen
Peter Chou, ceo van smartphonefabrikant HTC, maakt zich sterk dat zijn bedrijf opnieuw zal doorgroeien tot 10 à 15% marktaandeel.
Het ging HTC de afgelopen twee jaar niet bepaald voor de wind. De Taiwanese fabrikant kreeg af te rekenen met forse concurrentie van Samsung dat met behulp van innovatieve toestellen én een immense marketingmachine de smartphonemarkt platwalste. Bovendien doken er af en toe problemen op in de supply chain. Het resultaat is dat HTC vorig jaar moest genoegen nemen met een wereldwijd marktaandeel van 4% in het smartphone-segment. De ‘double digits’ van weleer – 10% wereldwijd en zelfs tot 30% in sommige landen – lijken ver weg.
10 à 15% marktaandeel
Maar in een meeting met de aandeelhouders, vertelde HTC-ceo Peter Chou dat HTC in de toekomst toch opnieuw 10 à 15% van de totale markt in handen wil hebben. Chou verwees daarbij naar opgedreven inspanningen in r&d die voor extra innovatie zullen zorgen. Chou heeft ook altijd gezegd dat hij heel veel verwacht van de HTC One ‘superphone’. Dat vlaggenschip werd in februari van dit jaar voorgesteld, en werd bijzonder goed onthaald door analisten en marktkenners. Helaas werd de levering van het toestel vertraagd door een tekort aan componenten, wat het bedrijf de laagste kwartaalwinst ooit opleverde.
Om te oordelen of de One een succes dan wel een flop is, is het nog wat te vroeg. Wel zou Chou destijds bij de introductie zijn eigen lot verbonden hebben aan het succes van de One. Iets wat Chou nu in een interview met de Wall Street Journal ontkent. “Er zijn een hoop geruchten dat ik zou opstappen als de One geen succes werd, maar ik heb dat nooit gezegd”, aldus Chou. “Ik denk er niet aan om een andere job te zoeken”, klonk het nog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier