Hyperloop-CEO: ‘De trein is een dinosaurus’
De trein is een ouderwets vervoersmiddel dat enkel nog bestaat door een gebrek aan innovatie. Dat zegt Dirk Ahlborn, de CEO van Hyperloop, op The Next Web in Amsterdam.
De Hyperloop is volgens Ahlborn de stap naar de toekomst die de trein nooit gemaakt heeft. Hij is niet zuinig, kan makkelijk ontsporen, is niet snel en de hoge snelheidstrein is dan ook nog eens bijzonder duur. ‘Metro’s en treinen wereldwijd maken geen winst. Onze Hyperloop kan op het traject Los Angeles – San Francisco binnen acht jaar winstgevend zijn wanneer we een ticketprijs van 30 dollar hanteren. Dat is ongekend.’
Elon Musk bedacht de Hyperloop en gaf de plannen aan het publiek. Doordat hij een drukbezet man is, door aan het hoofd van Tesla en SpaceX te staan, komt hij simpelweg niet aan een nieuw project toe. De vernieuwde versie van de hoge snelheidstrein raast door een buis met het snelheid van het geluid. ‘Dit kan door het lage drukgebied binnen de buis, we halen er alle lucht uit’, zegt Ahlborn op The Next Web. ‘Hij is erg snel met weinig energie, omdat hij zweeft door middel van een magnetisch veld. Bovendien wekken we alle energie groen op, bijvoorbeeld door zonne- en windenergie.’ Hierdoor kunnen de operatiekosten laag blijven.
‘Het spoor is een dinosaurus. De hogesnelheidstrein is enorm duur en we blijven er maar oude infrastructuur voor bouwen. Dit kan veel beter’, klinkt het.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier