IBM helpt managers vergaderen met slim leersysteem Watson
Het ‘slim leersysteem’ Watson van IBM wordt nu ook getest om vergaderingen in bedrijven te ondersteunen.
IBM rekent voor zijn toekomst sterk op toepassingen van het Watson ‘cognitive computing’ systeem. Dat is in staat om uit grote hoeveelheden (on)gestructureerde data (zoals documenten) informatie te puren die het beslissingsproces van experten kan ondersteunen.
Na in eerste instantie toepassingen voor de medische wereld te hebben ontwikkeld, werkt het IBM Cognitive Environments Lab in Yorktown Heights nu aan toepassingen ter ondersteuning van bedrijfsvergaderingen, tot en met het ‘executive’-niveau.
Opzoeken
Zo demonstreerde het lab een toepassing waarbij Watson door managers in een vergadering over mogelijke overnames kan worden gevraagd een lijst van mogelijke overnamekandidaten te produceren, op basis van de gewenste karakteristieken. Vervolgens kan het systeem ook worden gevraagd om eventueel een rangschikking te maken van die kandidaten, en eventueel bedrijven te laten vallen, op basis van verdere commentaren en opmerkingen door de deelnemers aan de vergadering. Het doel is om zo ook een meer neutrale input in de vergadering te creëren, op een bredere informatiebasis dan allicht de verschillende deelnemers samen bieden.
Voorts zou Watson ook een transcriptie van zo’n vergadering kunnen maken, met aanduiding van wat ieders bijdrage tot de discussie was, evenals als een soort controle op wat als feiten in de discussie werd aangebracht. Volgens Dario Gil, het hoofd van ‘symbiotic cognitive systems’ bij IBM Research, moet een dergelijke Watson toepassing “de collectieve kennis opkrikken, onder meer door te bevorderen dat meerdere personen om de beurt aan bod komen, terwijl de neutrale aanwezigheid [van Watson] ook een vorm van ‘groupthink’ kan helpen voorkomen.”
Hoewel de capaciteiten van Watson om informatie in de achtergrond te verwerken ondertussen terdege zijn aangetoond, blijft een bijzondere uitdaging in deze toepassing de kwaliteit van de spraakherkenning. IBM denkt daarbij aan het gebruik van gerichte en draaibare microfoons, gecombineerd met camera’s, om de opmerkingen van de deelnemers zo precies mogelijk te volgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier