IBM lanceert Watson Analytics
IBM gaat een suite van data-analysetools aanbieden met Watson ondersteuning, als een cloud dienst met toegang vanaf desktops en mobiele toestellen.
Watson plaatst zich in de markt als een systeem dat gebruikers helpt door heel geleidelijk meer inzicht te bieden in de materie waarover vragen worden gesteld. Na eerste toepassingen in onder meer de werelden van medische zorg en retail, biedt IBM nu ook een Watson ondersteuning aan in een ‘Analytics’ suite. Het doel is dat gebruikers datasets creëren, waarna Watson Analytics in de cloud zorgt voor analyse en visualisering van de resultaten. Deze diensten komen alle datagebruikers ten goede, zoals personen in marketing, de verkoop en HR, evenals bedrijfsanalysten, datawetenschappers en ict’ers. Door het gebruik van natuurlijke taal (Engels) moeten de verklaringen en verduidelijkingen van Watson ook vlotter bruikbaar zijn voor de eindgebruikers. IBM claimt zelfs dat Watson Analytics resultaten produceert die “uitleggen waarom dingen gebeuren en wat een goede kans maakt te gebeuren, en dat alles in vertrouwde bedrijfstaal.”
Zoals andere IBM clouddiensten zal Watson Analytics worden gehost op Softlayer en beschikbaar zijn op de IBM Cloud Marketplace. Watson Analytics zal tevens beschikbaar komen voor inbouw in toeassingen van derden.
Momenteel is Watson Analytics beschikbaar als een beta-product met vanaf november een eerste versie die als ‘freemium’ op de markt komt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier