ICT-merken almaar sterker
Ict-bedrijven zijn zeer dominant in de wereldwijde merkenranglijst.
Ict-bedrijven zijn zeer dominant in de wereldwijde merkenranglijst.
De jaarlijkse ranglijst van meest waardevolle merken wordt opgesteld door merkenadviesbureau Interbrand. Frisdrankreus Coca-Cola blijft dan wel de lijst aanvoeren met een waarde van 70 miljard dollar, de alomtegenwoordigheid van de technologiemerken is opvallend. Als sector groeit ‘computer software’ met 8 procent in merkwaarde, ‘internet services’ doet er liefst 27 procent bij.
IBM (64,7 miljard dollar, +7 procent), Microsoft (60,9 miljard dollar, + 7 procent) en Google (43,5 miljard dollar, + 36 procent) bezetten respectievelijk de tweede, derde en vierde plaats in de rangschikking.
IBM blijft zo sterk dankzij de mooie groei die bedrijf, ondanks z’n omvang, blijft genereren en de innovatie waarvoor het bedrijf blijft staan. Microsoft ligt dan weer permanent in de vuurlijn van concurrenten als Apple en Google, maar houdt relatief goed stand dankzij een aantal recente sterke producentlanceringen, onder meer Windows 7. Google heeft nog altijd een goede naam en die de voorbije maanden nog altijd verbeterd, al wordt er recentelijk geknaagd aan het vertrouwen. Dat komt vooral door privacybeslommeringen, onder meer bij Street View en Google Buzz.
Iets verder in de lijst vinden we voorts Intel (7), Nokia (8) en HP (10). Cisco bezet plaats 14, Apple plaats 17. Samsung staat op 19, Oracle op 22 en SAP op 26.
De drie sterkste groeiers zijn ook technologiefirma’s, met name Apple (+37 procent), Google (+36 procent) en Blackberry (plaats 54, +32 procent). Maar ook bij de grootste dalers ontbreken ict-bedrijven niet. De merkwaarde van Nokia zakt met 15 procent, die van Dell (plaats 41) met 14 procent.
Belgische bedrijven telt de lijst niet. In de hele top honderd is de helft Amerikaans.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier