ICT-panne legt ruim 1000 ziekenfondsen een week lam
Een technische panne in de mainframe bij ict-dienstenleverancier M-Team heeft alle onafhankelijke, neutrale en liberale ziekenfondskantoren sinds vorig weekend lam gelegd. Pas ten vroegste morgen, maar waarschijnlijk maandag, kunnen de werknemers de aanvragen van de klanten opnieuw ict-gewijs verwerken. Geert Messiaen, secretaris-generaal van de Landsbond Liberale Mutualiteiten, zegt “zeer ongelukkig” te zijn. “We doen er alles aan om de achterstand voor onze klanten tot een minimum te beperken.” Hij heeft zoveel mogelijk mensen opgetrommeld om dossiers voorlopig manueel aan te pakken.
Een technische panne in de mainframe bij ict-dienstenleverancier M-Team heeft alle onafhankelijke, neutrale en liberale ziekenfondskantoren sinds vorig weekend lam gelegd. Pas ten vroegste morgen, maar waarschijnlijk maandag, kunnen de werknemers de aanvragen van de klanten opnieuw ict-gewijs verwerken.
Geert Messiaen, secretaris-generaal van de Landsbond Liberale Mutualiteiten, zegt “zeer ongelukkig” te zijn. “We doen er alles aan om de achterstand voor onze klanten tot een minimum te beperken.” Hij heeft zoveel mogelijk mensen opgetrommeld om dossiers voorlopig manueel aan te pakken.
Alle onafhankelijke, neutrale en liberale ziekenfondsen hebben hun ict-eieren in de mand van M-team (het vroegere CPC/GFDI/Hearis) gelegd. “Bijna 3.200 medewerkers gebruiken in 31 hoofdzetels en 1.500 contactpunten de informatica van M-team om ongeveer 2.700.000 aangesloten Belgische leden te beheren”, lezen we op de website van M-team.
Het ict-probleem dateert in feit van het weekend van 30 en 31 oktober. “Men heeft mij gezegd dat na een back-up van onze gegevens op onze mainframe zich bij het heropstarten een ‘ernstig technisch incident’ heeft voorgedaan”, vertelt Messiaen. “Daardoor moeten al onze data opnieuw geïnstalleerd worden. En onze helpdesk kan naar eigen zeggen zelf niet tussenkomen omdat alle nodige bronnen precies opgeslagen stonden op die mainframe.” Jean-Paul Adans, general manager van M-team, bevestigt die uitleg. “De eerste analyses van de oorzaak wijzen op een probleem in storage hardware, maar we zijn het nog verder aan het onderzoeken.”
Murphy
IBM is al ingeschakeld om bij de herinstallatie te assisteren. “Op dit moment zijn de systemen weer operationeel. Ze worden komend weekend vrijgegeven voor de gebruikers”, weet Adans. “Heel belangrijk wel: de gegevens zijn niet verloren gegaan.” Omdat de betalingen standaard op het eind van de maand worden uitgevoerd, zou de eventuele achterstand tegen dan normaal wel kunnen zijn ingelopen.
De belangrijkste vraag in deze kwestie is natuurlijk of M-team dan geen disaster-recoveryplan geïmplementeerd heeft. “We waren volop bezig alles te ontdubbelen. In januari zou dat hele proces zijn afgerond. Maar dan treedt de wet van Murphy in werking…”
Over verdere stappen tegen M-team spreekt Messiaen zich nog niet uit. “We hebben nu eerst gevraagd om een volledige inventaris van de problemen op te maken. De rest bekijken we later wel.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier