ICT van belang voor sociaal kwetsbare jongeren
Sociaal kwetsbare jongeren kunnen veel baat hebben bij het gebruik van sociale netwerksites, games of mobiele toepassingen, als ze er veilig en verantwoord mee leren omgaan.
Sociaal kwetsbare jongeren kunnen veel baat hebben bij het gebruik van sociale netwerksites, games of mobiele toepassingen, als ze er veilig en verantwoord mee leren omgaan.
Dat blijkt uit enkele onderzoeksprojecten aan de K.U.Leuven worden voorgesteld tijdens een colloquium van het Europese INCLUSO-onderzoeksproject. “Onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat ict negatieve effecten kan hebben, in het bijzonder wanneer het gaat om jongeren met een moeilijke achtergrond”, zo legt professor Jan Engelen van het Departement ESAT-SCD uit in de Dagkrant van de K.U.Leuven. “Kwetsbare jongeren gooien bijvoorbeeld vaak hun identiteitsgegevens te grabbel op het internet en gaan sneller in op allerhande agressieve e-commercevoorstellen. Maar nu is aangetoond dat ict ook positieve mogelijkheden biedt.”
Sociale software-toepassingen zoals Facebook, Netlog, Ning en bijvoorbeeld het gebruik van avatars, kunnen jongeren in probleemsituaties helpen om hun netwerk uit te breiden en autonomie te verwerven. Zo dragen die toepassing bij tot een beter zelfbeeld. Jongeren kunnen een job zoeken op vacaturesites, persoonlijke relaties uitbouwen op sociale netwerksites of via sociale media samen projecten opstarten. “Er ligt een belangrijke opdracht bij het jeugdwerk om jongeren op een veilige en verantwoorde manier te leren omgaan met al deze nieuwe toepassingen”, aldus nog Engelen
Tijdens de conferentie wordt ook het ‘Replay’-game voorgesteld, een 3D-spel dat speciaal werd ontwikkeld om te worden gebruikt in de begeleiding van jongeren. Het is een racespel dat verschillende keren wordt onderbroken om de speler een moreel of sociaal dilemma voor te leggen. Dat helpt begeleiders bij het begrijpen van en het omgaan met anti-sociaal gedrag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier