ICT werkt niet
“Wie heeft er problemen met elektriciteit thuis of op kantoor?”, is mijn favoriete openingsvraag wanneer ik spreker ben op één of ander zakelijk event. Doorgaans gaat er geen enkele vinger in de lucht en als het dan toch gebeurt blijkt dat de persoon in kwestie problemen heeft met zijn factuur.
“Wie heeft er problemen met elektriciteit thuis of op kantoor?”, is mijn favoriete openingsvraag wanneer ik spreker ben op één of ander zakelijk event. Doorgaans gaat er geen enkele vinger in de lucht en als het dan toch gebeurt blijkt dat de persoon in kwestie problemen heeft met zijn factuur.
“Wie heeft er problemen met ICT?”, is de volgende vraag die ik stel en plotseling gaan alle armen in de lucht. Dikwijls zelfs beide armen; één voor de problemen thuis en één voor de problemen op kantoor. Niet verwonderlijk voor een industrie waar zowel voor- als tegenstanders van de wereldwijde marktleider weten dat elk product nog vol luizen (bugs) zit wanneer het op de markt wordt gebracht. De naam is immers niet Macrosoft, maar Microsoft.
ICT is een vrij jonge industrie en we hebben nog een lange weg te gaan vooraleer we ICT-projecten op dezelfde wijze als auto’s, machines, bruggen en tunnels (oeps, da’s gevaarlijk voor een Antwerpenaar) kunnen opleveren. Hier geldt immers zo goed als altijd het credo; binnen budget, binnen de tijd, binnen de specificaties en zonder fouten. Maar welk ICT-project wordt binnen budget, binnen de tijd, binnen de specificaties en zonder bugs opgeleverd? In de traditionele productieomgevingen bevestigen de uitzonderingen de regel, maar binnen ICT bevestigt deze regel de uitzondering.
Waarom lopen ICT-projecten dan zo dikwijls mis? Wel, zeer eenvoudig. Omdat er nog steeds een grote digitale kloof gaapt tussen de business en ICT. Ooit was de digitale kloof een maatstaf voor het aantal mensen die al dan niet een PC hadden of al dan niet geconnecteerd waren met het internet, maar die tijden zijn achterhaald.
Vandaag is dé grote uitdaging het gebrek aan ICT-kennis bij businessmensen en het gebrek aan zakelijke kennis bij ICT-mensen. Wie leest er Trends én DataNews (om er maar twee te noemen)? Het is dus niet het ene of het andere, maar het ene én het andere. De roots van Real en Dolmen liggen in het technische, maar uit de voorbije 20 jaar hebben we geleerd dat technologie niet zaligmakend is. Naast de hooggekwalificeerde technici heeft RealDolmen steeds meer program managers, project managers en business consultants in dienst die de problematiek van de klanten door-en-door begrijpen. Want ICT werkt niet … zonder visie op uw business. En dat is tegelijkertijd de slogan van de campagne die we deze maand startten ter gelegenheid van de eerste RealDolmen verjaardag.
Bruno SegersMeer op: http://segersbruno.spaces.live.com/
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier