Iedereen beroemd dankzij hogeschoolopleiding voor YouTubers
Dit najaar starten het medialab REC. en de Gentse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) met het postgraduaat Digital Storytelling in de Arteveldestad. Op de mediasite van De Krook worden kandidaten opgeleid om zelf een carrière uit te bouwen als professioneel Youtuber, Instagrammer of blogger.
De populariteit van online content blijft maar stijgen. Heel veel jongeren kijken, lezen en volgen intensief talloze Instagramaccounts, YouTubekanalen, blogs en Facebookfeeds van vrienden én van mensen die ze enkel digitaal ‘kennen’. Een aantal van deze mensen zijn uitgegroeid tot mediamerken op zich.
Die digital storytellers of influencers zijn dan ook echte voorbeeldfiguren voor hun miljoenen volgers. Casey Neistat, Enzo Knol, LufyMakes YouUp, Jérôme Jarre, TotallyTwo, Emma Gelaude, Athene Wins, Beautynezz, Kastiop,… zijn heuse internet-celebrities geworden.
En daar valt geld mee te verdienen. Steeds meer populaire YouTubers, Instagrammers en Snapchatters verdienen goed hun boterham door bijvoorbeeld reclame te maken voor merken op hun kanalen of krijgen een stuk van de advertentie-inkomsten van de reclame die op hun kanaal loopt. In een paar jaar tijd is influencer dan ook een beroep op zich geworden.
Wie het vak van influencer onder de knie wil krijgen kan zich vanaf nu ook inschrijven aan een hogeschoolopleiding. REC organiseerde als talentnetwerk voor digital storytellers al enkele keren de REC Academy. Die Academy wordt nu dankzij een samenwerking met KASK School of Arts vanaf dit najaar het Engelstalig postgraduaat ‘Digital Storytelling‘. De ateliers van de opleiding krijgen een plaats op De Krook in Gent.
Een geselecteerde groep van studenten krijgt les van buitenlandse docenten van YouTube, Al Jazeera , Facebook , Diagonal View (YTchannelmanagers van Ed Sheeran, Sony Music en de Olympische spelen), Socialyte (management voor de bekendste fashion bloggers ter wereld)… aangevuld met de beste Belgische experten van VRT , Medialaan , Snapchat in België, De Morgen, Hotel Hungaria, Looping Tales , … En ze maken vooral een jaar lang heel veel vlogs, Snapchatverhalen, online videos, longreads en andere digital stories.
Wie ‘beroemd’ wil worden op het internet moet daar wel iets voor over hebben. Inschrijven kost immers 2.500 euro. Terwijl je je toch de vraag kan stellen of het in een landje als België, met een kleine markt en een beperkt doelpubliek, wel mogelijk is om voldoende mensen te bereiken, en er dus geld mee te verdienen zoals de bovengenoemde voorbeelden.
Digital Content & Journalism
Voor wie zelf minder in het spotlight wil staan maar toch een carrière wil als digital storyteller organiseert REC. samen met Arteveldehogeschool een tweede Nederlandstalig postgraduaat Digital Content & Journalism. Dit Nederlandstalig traject van 6 maanden bereidt talent voor op een job als creatief voor sociale mediakanalen en/of als digitaal journalist.
Docenten zoals Tim Verheyden (VRT), Arnout Bracke (De Morgen) of Sandra Gaudenzi (IFlab) leren hen de nieuwste knepen van het vak.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier