iMinds: ‘Netflix heeft zestig- tot honderdduizend Vlaamse abonnees’
Een half jaar na de lancering van Netflix onderzoekt iMinds de impact van de videostreamingdienst op Vlaanderen.
Het onderzoek, dat al sinds de lancering in september 2014, van start ging concludeert dat Netflix zijn start in Vlaanderen niet gemist heeft. Al zijn er veel abonnees die slechts af en toe een abonnement nemen om dan intensief te kijken. Ook trekt de streamingdienst eerder de ‘online media masters’ aan, mensen die al vertrouwd waren met streaming en mediagebruik via het internet. Al stelt iMinds vast dat gezinnen met kinderen ook goed vertegenwoordigd zijn bij Netflix door het aanbod voor de jeugd.
De digiMeter van iMinds doet ook een schatting naar het aantal betalende abonnees. Netflix geeft daar zelf geen lokale cijfers over vrij, maar de studie schat dat aantal op zestig- tot honderdduizend in Vlaanderen. Dat is een ruime schatting maar momenteel, zes maanden na de lancering, zijn er nog veel gebruikers die hun eerste gratis testmaand gebruiken. Ook probeert het onderzoek zaken als account-sharing, waarbij één abonnement door meer dan één huishouden wordt gebruikt, in te calculeren. Eind dit jaar wil het onderzoek met meer precieze cijfers komen.
Het gebruiksgemak en de flexibiliteit van het platform wordt aangehaald als een van de belangrijkste voordelen om voor Netflix te kiezen. Maar intensieve gebruikers kunnen na een tijd op saturatie botsen, wat er volgens de onderzoekers dan weer kan toe leiden dat mensen hun abonnement in vraag stellen.
Opmerkelijk is ook dat Netflix niet helemaal een nieuw publiek aanspreekt. Wie vandaag kijkt, was vroeger al een zware mediaconsument, hetzij via betaalpakketten van Telenet of Belgacom, of (al dan niet legaal) online.
Het volledige digiMeter-rapport kan je nalezen op de website van iMinds.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier