In de schulden voor gsm of internet
Steeds meer mensen raken in de schulden door de factuur voor hun gsm-gebruik, hun gewone telefoon, internet of digitale tv. Dat zegt het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling.
Steeds meer mensen raken in de schulden door de factuur voor hun gsm-gebruik, hun gewone telefoon, internet of digitale tv. Dat zegt het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling.
Het bericht stond dit weekend te lezen in verschillende klanten. Het centrum zag het aantal dossiers rond telecommunicatie in één jaar met bijna twee derde stijgen: van 21 procent in 2008 tot al 34 procent dit jaar.
Volgens het Centrum zijn de grote telecomoperatoren hieraan medeschuldig. “Zij hanteren vaak misleidende reclame”, zegt Dirk De Clerck van het Centrum. “Bij bepaalde gsm-abonnementen worden je bijvoorbeeld zeer veel gratis minuten en sms’jes beloofd, maar dat er ook nog abonnementskosten zijn, wordt niet duidelijk gezegd. Vooral de zwakkeren in de maatschappij trappen in deze val.”
Verder wil het Centrum dat er schriftelijke contracten opgesteld worden, zodat er wat bedenktijd is. Het Centrum vraagt minister Van Quickenborne om duidelijkere regels, maar die zijn volgens z’n kabinet niet nodig. “Sowieso houden wij de telecomsector sterk in de gaten”, luidt het.
Tegen het einde van het jaar zou er in elk geval een sluitende regeling moeten komen voor betaalnummers en betalende sms’en, aldus Van Quickenborne. En de telecomsector moet nu ook bijdragen aan het Fonds voor Overmatige Schuldenlast. Rond misleidende reclame zal voorlopig niets gebeuren. “We gaan reclame niet verbieden. De consument moet zich ook wat kritischer opstellen”, zegt Van Quickenborne.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier