India groeit sterk in Belgische outsourcingsmarkt
Indische it-bedrijven zoals Tata Consultance Services groeien sterk in de Belgische outsourcingsmarkt, vandaag goed voor 1,7 miljard euro. Binnen de 3 jaar palmen ze een vijfde van de markt in. Vandaag hebben Indische it-dienstenleveranciers 10 procent van de Belgische outsourcingsmarkt in handen, “maar hun omzet groeit in ons land jaarlijks met liefst 30 procent, terwijl traditionele spelers zoals Capgemini met slechts 9 procent aandikken”, vertelt directeur Jef Loos, auteur van de Equaterra-studie ‘Outsourcing 2011, service provider performance in the Belux region’. De grote spelers zoals IBM, HP en Accenture hebben volgens Jef Loos 30 procent teveel managers in huis.
Indische it-bedrijven zoals Tata Consultance Services groeien sterk in de Belgische outsourcingsmarkt, vandaag goed voor 1,7 miljard euro. Binnen de 3 jaar palmen ze een vijfde van de markt in.
Vandaag hebben Indische it-dienstenleveranciers 10 procent van de Belgische outsourcingsmarkt in handen, “maar hun omzet groeit in ons land jaarlijks met liefst 30 procent, terwijl traditionele spelers zoals Capgemini met slechts 9 procent aandikken”, vertelt directeur Jef Loos, auteur van de Equaterra-studie ‘Outsourcing 2011, service provider performance in the Belux region’. De grote spelers zoals IBM, HP en Accenture hebben volgens Jef Loos 30 procent teveel managers in huis. “Heeft een klant een probleem, dan lossen Indische bedrijven het meteen op, anderen moeten door een lang proces met purchasingrequests.”
Equaterra nam 450 Belgische outsourcingscontracten onder de loep, goed voor ongeveer 95 procent van de markt. Die groeit jaarlijks met 3 tot 5 procent. Het gaat om contracten van meer dan 1,5 miljoen euro. Belangrijkste drijfveren blijven besparingen, betere kwaliteit, innovatie en vooral het tekort aan ict-kennis. 60 procent van de ondervraagden is tevreden over zijn leverancier, 15 procent is helemaal niet tevreden. “Daarmee scoort België beter dan de andere Europese landen”, aldus nog Loos. Hij wijst er wel op dat sommige spelers zoals HP, Atos Origin en Getronics heel wat werk aan de winkel hebben op het vlak van kwaliteit en klantenrelaties.
Als beste komt Siemens IT solutions & Services uit de ranking met een tevredenheidsgraad van 82%. Die Siemens-afdeling is eind vorig jaar overgenomen door Atos Origin. Twee en drie in de lijst met 80% zijn CSC en Computacenter. De top 10 wordt verder aangevuld door Cegeka, NRB, Econocom, RealDolmen, T-Systems, Verizon Business en Tata Consultancy Services. Jef Loos wijst daarbij nog eens op het belang van ‘governance’ bij outsourcingscontracten. “Daar wordt nog te weinig focus op gelegd. Het managen van de contracten is bijzonder belangrijk.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier