Informatiebeheer nog in puberteit
Zelfs bij de Belgische topbedrijven blijft, belangrijke investeringen ten spijt, de weg naar valorisatie van informatiebeheer lang.
Zelfs bij de Belgische topbedrijven blijft, belangrijke investeringen ten spijt, de weg naar valorisatie van informatiebeheer lang.
Een en ander blijkt uit een enquête van Accenture België bij 15 grote bedrijven met beslissingscentrum in België. Onder die bedrijven zaten ook 10 firma’s uit de Bel 20. Doel: hun graad van maturiteit bepalen in ‘information management’. Dat concept omvat volgens Accenture business intelligence, portals en content, data management en alle onderliggende infrastructuurelementen.
Uit de enquête blijkt onder meer dat de investeringsagenda van bedrijven nog grotendeels wordt gestuurd door technische overwegingen (rationalisering van producten en infrastructuur), veeleer dan door een strategische redenering rond de toegevoegde waarde die informatiebeheer kan bieden. “Weinig bedrijven kunnen al duidelijk de businessaspecten onderscheiden waar informatie echt toegevoegde waarde kan bieden”, zegt Frank Croket, associate bij Accenture België. “Nu, het is belangrijk te weten wat je over 3 tot 5 jaar gaat doen met die informatie, alvorens je een strategie kan bepalen.”
Terwijl het datawarehouse (60 procent van de antwoorden) en operationele en tactische reporting (90 procent) vrij sterk aanwezig zijn en beheerst worden, zijn analytische applicaties nog verre van mainstream (10 procent). Verontrustender is dat slechts 10 procent van de bevraagde bedrijven data profiling op een gestructureerde manier integreert in de businessprocessen. Het gestructureerde, geïntegreerde, beheer van de kwaliteit van data doet nauwelijks beter (20 procent van de bedrijven). Dat komt, gezien het erg kleine staal van de enquête, overeen met respectievelijk slechts 1 (of 2) en 3 bedrijven.
Een van de redenen is volgens Croket te zoeken bij het gebrek aan sponsorship op bedrijfsniveau. “Master data management blijft vaak de zaak van elke business of afdeling, met als gevolg potentieel verschillende praktijken en definities per business. Dat bemoeilijkt een veralgemening op bedrijfsniveau.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier