Agoria: ‘Negen op de tien Belgische IT-bedrijven gebruiken GenAI’

© Getty Images
Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Uit onderzoek van technologiefederatie Agoria blijkt dat Belgische IT-bedrijven zich massaal op de AI-hype gestort hebben. Van de 111 ondervraagde ondernemingen stelt 89 procent intern reeds generatieve AI te gebruiken. En een luttele 15 maanden na de lancering van ChatGPT kan bijna de helft van de bedrijven al AI-diensten aan zijn klanten leveren.

Van de ondernemingen die aangeven GenAI te gebruiken, zegt het overgrote deel (77 procent) makkelijk toegankelijke tools zoals ChatGPT en Gemini aan te wenden. Bijna twee derde (67 procent) maakt ook gebruik van AI-assistenten die geïntegreerd zijn in bijvoorbeeld GitHub, software van Microsoft of de clouddiensten van Google. Slechts een vijfde ontwikkelde interne tools voor GenAI.

Gedragslijn voor AI

De meeste IT-bedrijven zeggen generatieve AI voor copywriting (72 procent) te gebruiken. Maar ook bijvoorbeeld voor softwareontwikkeling (62 procent), vertalingen (61 procent) en marketing (50 procent) wenden ze zich tot de technologie. ‘Nog nooit vond een technologie zo snel zijn weg binnen onze bedrijven. De Belgische IT-ondernemingen hebben duidelijk door hoe belangrijk generatieve AI is’, zegt Carine Lucas, Senior Expert Digital bij Agoria en verantwoordelijke van de studie.

Ondanks het wijdverspreide gebruik heeft maar 59 procent van de bedrijven een gedragslijn rond het gebruik van kunstmatige intelligentie uitgewerkt. Meer grote bedrijven (75 procent) dan kmo’s (50 procent) hebben zo’n policy.

De Belgische IT-bedrijven zien grote voordelen bij het gebruik van GenAI. Zo wijst 75 procent op een sneller tempo, 54 procent op een betere kwaliteit van hun content en ziet 46 procent een beter functionerende klantendienst. Maar ze signaleren ook barrières, zoals het gebrek aan interne expertise of budget, onbetrouwbare data en juridische bekommernissen.

Gebrek aan Europese modellen

Daarnaast zit twee derde in met het gebrek aan Europese GenAI-modellen. ‘Een vaak genoemd risico is dat modellen getraind op Amerikaanse data verkeerde output kunnen geven omdat die geen rekening houden met de Europese cultuur of gewoontes’, zegt Agoria.

Niet alleen voor hun interne werking zijn Belgische IT-bedrijven overigens bezig met GenAI, zowat 44 procent biedt ook al diensten rond de technologie aan. Daarbij ligt het aandeel weer hoger bij grote bedrijven (55 procent) dan bij kmo’s (40 procent).

Verrassend genoeg denkt maar 31 procent van de bedrijven dat generatieve AI de krapte op de arbeidsmarkt voor digitale profielen kan verbeteren. Ze zien vooral een kans om meer te doen met evenveel mensen. Twaalf procent ziet GenAI dan weer als een bedreiging voor zijn bedrijf.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content