‘AI’ doet niet beter verkopen, integendeel
Consumenten zijn minder geneigd bepaalde producten te kopen als er artificiële intelligentie in zit. Dat moet blijken uit een nieuwe studie van de Washington State University.
Er gaat geen dag voorbij of er komt wel een nieuw product, al dan niet in de techwereld, uit met ‘AI’ in. Vanuit marketingperspectief is dat echter geen goed idee. Consumenten zitten namelijk niet op al die AI te wachten, zo moet blijken uit een nieuwe studie. Het onderzoeksrapport van de Washington State University concludeert dat het belichten van de AI-functies van een product het voor veel consumenten net minder aantrekkelijk maakt.
Voor hun studie ondervroegen de onderzoekers een duizendtal volwassenen in de Verenigde Staten om te zien hoe zij reageerden op producten die AI belichten als deel van hun functionaliteit. En daaruit blijkt dat die minder populair zijn dan producten waarin de AI niet werd uitgelicht.
Slimme tv
De deelnemers van de studie kregen bijvoorbeeld twee beschrijvingen van de ‘smart’ televisie, waarbij de beschrijving dezelfde was, behalve de vermelding van ‘kunstmatige intelligentie’. Ze bleken minder geneigd om die AI-tv te kopen. Gelijkaardige opinies kwamen terug onafhankelijk van de diensten en producten die vergeleken werden.
‘Wanneer men AI vermeldt, verlaagt dat vaak het emotionele vertrouwen, en daarmee de intentie om te kopen’, aldus Mesut Cicek, de marketingprofessor die de studie aanvoert. De onderzoekers voerden hun enquêtes uit over acht verschillende productcategorieën en kwamen altijd terug met dezelfde conclusie. ‘Het is nadelig om deze termen in productbeschrijvingen te zetten.’
Geen AI, wel betere werking
Het concept ‘AI’ op zich, lijkt dus niet te verkopen, wel integendeel. Mogelijk heeft dat met de tijdsgeest te maken. Mensen zien een gigantische hype maar zijn zich ook steeds meer bewust van de gevaren. Naarmate de technologie meer ingeburgerd geraakt (en de ergste uitwassen hopelijk opgelost), zou die mening kunnen veranderen.
Uit de studie blijkt dat AI vooral gewantrouwd wordt in duurdere, meer geavanceerde producten, omdat veiligheid en vertrouwen daar belangrijk zijn. Maar laat net die productcategorieën degene zijn waarin fabrikanten willen investeren met nieuwe AI-functies. Als mogelijke oplossing stelt de studie voor om meer te focussen op de nieuwe functies en verbeterde werking die de AI levert, in plaats van het feit dat er AI in het product zit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier