Bedrijfsinzet GenAI verviervoudigd sinds vorig jaar
Liefst 97 procent van alle organisaties op de wereld staat toe dat hun medewerkers met generatieve AI-toepassingen werken. Driekwart van hen is ervan overtuigd dat AI-gebruik bijdraagt aan hun omzet en innovatie-inspanningen. Over de hele lijn is het bedrijfsgebruik van GenAI verviervoudigd sinds 2023, zegt een nieuw CapGemini-onderzoek: van 6 procent vorig jaar tot een kwart nu.
Sinds generatieve kunstmatige intelligentie zijn ‘iPhone-moment’ meemaakte in het najaar van 2022, en AI- toepassingen als ChatGPT en Midjourney het leven van de gebruiker binnenkwamen, zijn ze ook populairder geworden in het werkveld. Dat beseffen bedrijven en andere organisaties ook, zegt consultancyreus CapGemini: slechts drie procent van de ondervraagden, 1.100 leidinggevenden in wereldwijde organisaties met een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar, zegt dat hun bedrijf een verbod heeft opgelegd op het gebruik van generatieve AI-tools op de werkplek. Een overweldigende meerderheid staat het dus toe.
Reële invloed
Maar interessanter is hoeveel van die organisaties effectief hebben geïnvesteerd in de technologie. Liefst 74 procent is het ermee eens dat generatieve AI hun zakencijfer boost en hun innovatie-inspanningen versnelt en verbetert. Daarbij wordt er al meer en meer geïnvesteerd in multi-agentsystemen: onafhankelijke AI-entiteiten die zich op specifieke taken richten, zoals het genereren van professionele e-mails, het ontwikkelen van eenvoudige computertoepassingen en het analyseren van data.
Het CapGemini-rapport, Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors geheten, stelt dat de invloed op verschillende domeinen van hun bedrijfsvoering, van het boosten van operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde omzet, reëel is. Ze noteren bijvoorbeeld een verbetering van 6,7 procent in klantbetrokkenheid en -tevredenheid in domeinen waar generatieve artificiële intelligentie werd getest of ingezet.
Sterke datafundamenten
Liefst tachtig procent van de organisaties die sinds 2023 GenAI gebruiken, heeft zijn investering erin opgetrokken. Er was geen enkele respondent die een verlaging zag in zijn AI-investeringen: de overige 20 procent hield het voorlopig op hetzelfde investeringsniveau. De toename is vooral merkbaar in de lucht- en ruimtevaart- en defensiesector, waar net geen 9 van de 10 bedrijven hun AI-investeringen heeft opgetrokken.
Bij de Franse vliegtuigbouwer Airbus bijvoorbeeld, werden de instructies voor technici in een AI-bot gegoten. De retailsector, die als minste van allemaal met GenAI bezig is, zag evengoed een toename van 66 procent in AI-investeringen. In de sector ‘consumentenproducten’ valt vooral de Amerikaanse fabrikant PepsiCo op, die een AI-agent gebruikt om de smaken van zijn Cheetos-snacks aan te passen aan door kunstmatige intelligentie geanalyseerde consumentenfeedback.
Het feit dat er concrete resultaten worden binnengebracht door GenAI markeert ook het begin van een volgende stap in het AI-gebruik, zegt Pascal Brier, Chief Innovation Officer bij Capgemini: er worden nu al meer mogelijkheden verkend dan alleen maar een kosten- of tijdsbesparing. Maar “om hun AI-reis voort te stuwen, moeten organisaties sterke datafundamenten leggen. Met duidelijke processen om data verspreid over verschillende silo’s te beheren en dataintegratie over alle functies heen mogelijk te maken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier