ChatGPT Pro blijkt verlieslatend
OpenAI lijdt verlies op ChatGPT Pro, het duurste abonnement om de AI-dienst van het bedrijf. Dat zegt CEO Sam Altman. Gebruikers maken in de praktijk veel meer gebruik van de dienst dan het bedrijf had verwacht.
Gebruikers van het abonnement betalen momenteel 200 dollar per maand. ‘Ik heb persoonlijk die prijs gekozen’, schrijft Altman op X/Twitter, ‘en ik dacht dat we daarmee winst zouden maken.’ Dat blijkt dus niet het geval.
Het abonnement geeft gebruikers een upgrade voor het o1 AI-model en verwijdert limieten op verschillende van de tools van OpenAI, zoals de Sora videogenerator. Aan zo’n 2.400 dollar per jaar is dat een stevige investering, maar de bedrijven die ze maken, blijken daar dus het meeste uit te halen.
OpenAI heeft de voorbije jaren zo’n twintig miljard dollar aan investeringen opgehaald, maar maakt momenteel geen winst. In tegendeel, het bedrijf heeft het voorbije jaar zo’n 5 miljard dollar aan verlies gemaakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier