Chatten Belgische juridische professionals binnenkort met een AI-tool?
Larcier-Intersentia lanceert een AI-oplossing die complexere, juridische vragen kan beantwoorden. Die moet juridische professionals het leven gemakkelijker maken.
Met GenIA-L ontwikkelde Larcier-Intersentia een tool die niet alleen pure teksten analyseert, maar ook complexe, juridische vragen beantwoordt. ‘Tot nu toe beperkte AI in de advocatuur zich tot het samenvatten en analyseren van juridische documenten en dossiers, vooral voor interne documentatie op advocatenkantoren. De eerste versie van GenIA-L biedt daarentegen de mogelijkheid aan om vragen te stellen en een AI-gegenereerd antwoord te krijgen’, klinkt het. Op basis van een eerdere vraag stelt het systeem daarnaast nieuwe, gerelateerde vragen voor om een nog vollediger antwoord te krijgen. Ook kan de tool het antwoord vertalen naar een niet-juridisch jargon om het begrijpelijker te maken voor cliënten of mensen in de rechtszaal.
Sterke controles
‘We geloven we dat GenIA-L de manier waarop juridische professionals werken zal transformeren’, zegt Geoffroy de Lantsheere, Country Manager België van Larcier-Intersentia. ‘Het gaat niet alleen om de toegang tot informatie, maar ook om het sneller en eenvoudiger maken van juridisch opzoekingswerk. Zo willen we de toekomst van het recht mee vormgeven.’
De technologie is beschikbaar op Strada lex, de database met juridische content in België met externe bronnen waaronder wetgeving, rechtspraak en doctrine. GenIA-L werkt op bijna een miljoen juridische documenten, die geverifieerd werden door een team van juridische experts.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier