Drie op de vijf CIO’s vinden dat ze meer over AI zouden moeten weten

© Getty Images
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Drie op de vijf CIO’s van grote bedrijven denken dat ze meer over AI zouden moeten weten dan dat effectief het geval is. Tegelijkertijd zijn ze eerder voorzichtig rond het implementeren van AI.

CIO’s denken enerzijds dat hun eigen kennis van artificial intelligence (AI) te kort schiet, maar zijn anderzijds ook eerder voorzichtig wat betreft de implementatie van AI in hun organisaties. Gemiddeld gaat amper vijf procent van het IT-budget naar AI. Dat blijkt althans uit een wereldwijd onderzoek van NewtonX onder 150 CIO’s van bedrijven met 1.000 of meer werknemers. De bevraging liep eind juli in opdracht van Salesforce. Belangrijke kanttekening wel: 18 landen werden bevraagd waaronder ook Nederland en Frankrijk, maar België zat niét in de scope.

‘Amper 11 procent implementeert nu AI’

Het onderzoek lijkt een algemeen gevoel onder CIO’s te bevestigen dat AI een onmiskenbare impact heeft op hun bedrijven, maar dat de koudwatervrees groot is om ook volop te investeren in de technologie. Dat heeft ook met het verwachtingspatroon te maken. 66 procent van de CIO’s gelooft dat ze wel een rendement zullen zien van AI-investeringen, maar 68 procent denkt dat hun stakeholders binnen het bedrijf onrealistische verwachtingen hebben over hoe snel de resultaten er kunnen zijn. 84 procent van de bevraagde CIO’s gelooft wel dat AI evenveel impact op hun bedrijf zal hebben als het internet destijds had.

Nieuw soort Shadow IT?

Tegelijkertijd zegt slechts 11 procent bezig te zijn met het volledig implementeren van de technologie. CIO’s geven aan dat vooral kopzorgen rond beveiliging, privacy en een gebrek aan betrouwbare data de grote belemmeringen zijn om volop AI te implementeren. De meeste bedrijven verschuiven momenteel daarom middelen naar data-initiatieven.

En daar waar AI wél ‘volledig geïmplementeerd’ is, is het vooral in afdelingen als sales, marketing, ondersteuning en e-commerce. Een groot deel van de implementaties is trouwens niét officieel goedgekeurd in het bedrijf, zo weet Salesforce ook uit een eerder onderzoek. Dat betekent dat werknemers mogelijk gevoelige bedrijfsgegevens en/of persoonlijke data via onbeveiligde LLM’s versturen: een nieuw soort ‘Shadow IT’ in wording?

Wel volop proefprojecten

De concrete implementaties op grote schaal mogen dan nog grotendeels ontbreken, dat betekent niet dat CIO’s niet met AI aan de slag zijn. Drie op de vier respondenten geven aan dat hun organisaties zich in de experimentele fase van AI-adoptie bevinden. Sommige CIO’s vinden het effectiever om eerst proefprojecten op te zetten die de kracht van AI in de praktijk kunnen tonen, om zo ook intern meer draagvlak te creëren voor een latere, bredere implementatie.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier