Google experimenteert met AI-gegenereerde zoekantwoorden

. © Getty Images
Matthieu Van Steenkiste Freelance medewerker Data News

Na eerste tests in de Verenigde Staten vorig jaar, gaat Google nu ook in andere landen, waaronder het VK, een versie van zijn zoekmachine uitproberen die door AI gegenereerde antwoorden biedt. De Europese Unie moet daar nog even op wachten.

De geteste functie, Search Generative Experience (SGE), is enkel beschikbaar voor een deel van de gebruikers. Zij krijgen bij een zoekopdracht boven de gewone Google-antwoorden ook antwoorden te zien die met de hulp van artificiële intelligentie werden gegenereerd. Dat zal enkel gebeuren bij een aantal specifieke vragen waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat de AI-benadering werkt. Het voorbeeld dat wordt gegeven is de vraag ‘hoe krijg ik vlekken van geschilderde muren?’ Het is mogelijk om daarna verdere vragen te stellen over de antwoorden.

Wie SGE wil gebruiken, moet die optie aanzetten in Google Labs in zijn Chrome-browser. Vorig jaar testte het bedrijf SGE al op Amerikaanse Google Labs-gebruikers. Hoewel The Financial Times suggereerde dat Google overweegt om enkele hoogwaardige AI-zoekfuncties in een abonnementsformule aan te bieden, ontkent het bedrijf dat het wil laten betalen voor diensten, of zelfs maar werkt aan advertentievrije zoek-ervaringen.

Focus op accuraatheid

Enkele uitgevers protesteren dat lange, door AI gegenereerde antwoorden zouden verhinderen dat gebruikers hun websites nog zouden bezoeken, maar ook dat wordt door Google weerlegd. Aan de BBC zei Hema Budaraju, senior director van het project, dat zoekresultaten nog altijd links zullen bevatten, én advertenties. Gebruikers zouden met deze nieuwe aanpak zelfs meer links aanklikken dan in het traditionele zoeksysteem. Ook beloofde Budaraju dat het bedrijf alles zou doen om te vermijden dat klassieke problemen met AI, zoals raciale vooroordelen, schadelijke of verkeerde informatie, de kop opsteken. ‘De focus zal liggen op accuraatheid.’

Voorlopig is SGE nog niet beschikbaar in landen van de Europese Unie. Over het waarom daarvan heeft het bedrijf niet gecommuniceerd, maar vermoedelijk zorgt wetgeving als de Digital Markets Act (DMA) en Digital Services Act (DSA) voor obstakels. Microsoft heeft al langer zijn AI-tool Copilot geïntegreerd en beschikbaar gemaakt in Google-concurrent Bing.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content