Kmo’s laten AI-revolutie aan zich voorbij gaan
Steeds meer bedrijven zien de voordelen van artificiële intelligentie in, maar daarbij blijven de kmo’s achter. Volgens een studie van softwarebedrijf Visma heeft slechts één op de tien finance professionals in een kmo kennis over AI.
Voorstanders van AI zien vooral kansen waar het gaat om automatisering van repetitieve zaken. Dat soort efficiënter maken van processen is nochtans iets wat zeventig procent van de kmo’s ook wel onderzoekt, maar de inzet van AI is voor hen dus nog vaak een brug te ver. Volgens het Visma-onderzoek ontbreekt het hen daarover echter aan kennis. Slechts 9 procent van de ondervraagden bij kmo’s geven aan die te hebben, waar dat bij grote bedrijven net iets meer dan de helft is.
Er heerst bij kleinere bedrijven vooral een groot wantrouwen tegenover AI. De ondervraagde finance professionals vrezen volgens Visma immers dat de technologie niet betrouwbaar is, en de privacy en datasecurity in gevaar brengt. Terwijl AI-tools in grote bedrijven almaar meer worden geïmplementeerd, laten zij dat zo aan zich voorbij gaan. 73 procent van de respondenten bij kmo’s zegt dat ze geen enkel bedrijfsproces aan AI zouden toevertrouwen.
Zaakvoerders niet overtuigd
Ook bij de kmo-zaakvoerders lijkt AI niet aan de orde. Slechts 15% van de bevraagden die in kmo’s werken geeft aan dat het gebruik van AI hoog op de agenda staat in de organisatie. Bij de grote organisaties is dat zestig procent. Daar geeft ook 63% aan dat er voldoende kennis over de mogelijkheden van AI in de organisatie aanwezig is, tegenover slechts 17% in de kmo’s.
Volgens Visma is het allemaal een kwestie van ‘onbekend maakt onbemind’. ‘Wie kennis heeft over AI, is ook bereid om ze te omarmen. Waar die kennis er niet is, heerst wantrouwen.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier