Microsoft zet turbo op Copilot
Onder de naam ‘Wave 2’ kondigt Microsoft een aantal nieuwigheden aan voor haar AI-omgeving Copilot. Die moeten vooral het werk in de Office-suite ondersteunen.
Copilot bestaat intussen 18 maanden en is de AI-tool binnen Microsoft 365 (de Office-tools zoals Word, PowerPoint, Outlook enz…). De tool kan informatie analyseren en samenvatten, maar nu is het tijd voor een volgende fase: de integratie in een aantal Microsoft 365-programma’s.
In Excel gebeurt dat in combinatie met de programmeertaal Python. Je kan een spreadsheet met data laten analyseren door Copilot die er in Python grafieken van maakt. Maar waarbij je ook kan vragen om op basis van die historische data voorspellingen te maken. Maar wie wil kan de Python-code ook handmatig aanpassen.
Wie een Powerpoint wil maken kan dat voortaan met ‘Narrative Builder’. Daarbij geef je in een prompt aan waarover je presentatie zal gaan en genereert Copilot verschillende hoofdstukken en onderverdelingen gelinkt aan de vraag of het onderwerp. Die kan je handmatig nog aanpassen of aanvullen. Vervolgens kan je slides op maat van die onderwerpen genereren.
Voor Outlook is er dan weer Prioritize my Inbox. Vandaag maakt Outlook al een onderscheid tussen ‘prioriteit’ en ‘overige’, dat wordt nu uitgebreid waarbij je bij mails ook kan lezen waarom ze als belangrijk worden beschouwd, en ze sorteren op basis van belangrijkheid.
Copilot Pages zet in op samenwerking. Je kan Copilot vragen om bepaalde info op te zoeken, en vervolgens collega’s taggen om het document verder aan te vullen.
Virtuele assistent met kennis van je organisatie
De handigste uitbreiding zit hem mogelijk in Copilot Studio Builder en Copilot agents in Sharepoint. Hierbij kan je snel een virtuele assistent bouwen voor bepaalde teams, waarbij je linkt naar een productcatalogus of interne of externe documenten. Copilot analyseert die, waarna een gebruiker vragen kan stellen, bijvoorbeeld rond specifieke eigenschappen van een item. Binnen Sharepoint kan je dat linken aan meerdere documenten en mappen om er vervolgens vragen aan te stellen.
Enkele maanden geleden schreef Data News al over een gelijkaardige opzet bij de Spaanse ziekenhuisgroep Ribera Salud, waar procedures rond medicatie toedienen of specifieke regels gewoon zijn te vragen aan een chatbot, in plaats van telkens verschillende PDF’s te moeten doornemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier