Nee, je bedrijf is niet het enige zonder AI-strategie

© Getty Images
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De meerderheid van de Belgische bedrijven is er van overtuigd dat artificiële intelligentie (AI) hen voordelen kan bieden. Nu nog een strategie.

Bijna vijf op de tien (46%) van de Belgische bedrijven geven in een onderzoek van low-code softwarespecialist OutSystems aan dat ze nog geen duidelijk zicht hebben op hoe ze AI kunnen inzetten. Amper één op vijf ondervraagden (18%) zegt ook aan dat hun directie al een duidelijke visie heeft over wat AI voor hun bedrijf kan betekenen. Bij zes procent is AI al een belangrijke technologie die reeds gebruikt wordt.

‘Sneller en goedkoper’

Toch is de meerderheid van de respondenten er wel van overtuigd dat AI zal zorgen voor snellere (92%) en goedkopere ontwikkeling (82%). Of ook: dat de implementatie van AI de kosten op bedrijfsniveau én binnen de IT-afdeling zal verlagen. Maar daar een strategie rond bouwen? Da’s blijkbaar een ander paar mouwen. Zowat een derde (31%) laat weten dat de eerste ideeën er zijn over hoe AI hun bedrijf verder kan helpen groeien. Bij een vijfde (20%) wordt er wel al over gepraat, maar zien ze nog niet direct in hoe ze AI kunnen gebruiken.

Markteffect voerde rond de jaarwisseling het onderzoek uit in opdracht van OutSystems onder 110 Belgische directieleden, C-levels en managers van bedrijven met 100 medewerkers of meer, die op de hoogte zijn van beslissingen op het gebied van IT en/of digitalisering.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content