TikTok gaat AI-gegenereerde content labelen
TikTok gaat content die gegenereerd is met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) automatisch markeren bij het uploaden andere platforms zoals Dall-E3. De nieuwe maatregel kadert in de inspanningen van TikTok om de transparantie en de bewustwording rond AI te verhogen, klinkt het.
Nu al labelt de socialmediagigant content die is gemaakt met behulp van de eigen TikTok AI-effecten, en dat systeem wordt voortaan, in het kader van de strijd tegen desinformatie, uitgebreid naar sommige andere platforms. Rond de authenticiteit van bepaalde inhoud is de laatste tijd veel te doen nu zogenaamde generatieve AI-interfaces toelaten om op eenvoudige aanvraag tekst, afbeeldingen en filmpjes te creëren. Zo stijgt onder meer het risico op deepfakes.
Concreet gaat het techbedrijf samenwerken met de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA). Dat is een groep van technologiebedrijven waaronder Microsoft en Adobe, die afgesproken hebben om metadata aan hun gegenereerde beelden toe te voegen. TikTok is het eerste socialmediaplatform dat een tool gaat implementeren die de metadata leest en labelt. Het nieuwe systeem wordt deze week uitgerold en zou in de loop van de komende weken voor alle gebruikers van TikTok van toepassing moeten zijn. De aankondiging komt er nadat experts en politici zich bezorgd hadden getoond over de mogelijke impact van generatieve AI-tools die worden ingezet om misleidende contact te creëren.
‘AI-gegenereerde content (AIGC) is een bijzonder creatieve uitlaatklep, maar transparantie is van cruciaal belang. Door samen te werken met collega’s om content te labelen op verschillende platforms, maken we het makkelijk voor de makers om op verantwoorde wijze AI-gegenereerde content te verkennen, terwijl we de schadelijke of misleidende AIGC die verboden is op TikTok blijven ontmoedigen’, lichtte Adam Presser van TikTok de beslissing toe.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier