Hoewel bijna een kwart van de Belgische kantoorwerkers beslissingen door AI meer zou vertrouwen dan zichzelf, blijft het gebruik van kunstmatige intelligentie voor velen onbekend.
Volgens een onderzoek van PwC België, uitgevoerd door iVOX bij duizend kantoormedewerkers, lijkt er een AI-kloof te ontstaan als het aankomt op kennis en gebruik van AI. Het onderzoek vroeg naar de kennis van AI en specifiek AI agenten, systemen bedoeld voor specifieke taken.
AI agenten zijn relatief nieuw en daarom ook onbekend. 67 procent van de respondenten had er nog nooit van gehoord. 12 procent heeft beperkte ervaring, maar begrijpt de werking niet. 11 procent kent het concept, maar heeft geen eigen ervaring en slechts tien procent heeft praktische ervaring met AI agenten.
Dat gebrek aan bekendheid vertaalt zich ook in een beperkt vertrouwen in AI en AI agenten. Slechts 25 procent gelooft in de toegevoegde waarde, 42 procent is niet overtuigd van die meerwaarde. PwC België zelf wijst op het belang van de technologie: ‘AI-agenten hebben een groot potentieel om efficiëntie te verbeteren en werk en leven te vereenvoudigen. De implementatie van deze tools en het creëren van een cultuur gericht op AI vragen echter om een transformatieve aanpak,’ zegt Xavier Verhaeghe, Technology Lead bij PwC België.
Of AI belangrijke beslissingen mag nemen, legt eveneens een verdeeldheid bloot. 65 procent van de bevraagden in het PwC-onderzoek voelt zich niet comfortabel om te vertrouwen op AI. 23 procent zegt zich wel comfortabel te zoeken en 26 procent zegt dat het beslissingen van AI agenten evenveel zou vertrouwen als hun eigen beslissingen, en stelt dat er geen nood is om uitgebreide controles daarop uit te voeren.
Vaker bij mannen en jongeren
Volgens PwC gaf de bevraging weinig onderscheid in de taal of het opleidingsniveau van de bevraagden. Wel valt op dat mannen (19 procent) vaker AI gebruiken op het werk dan vrouwen (9 procent). Ook is het gebruik van genAI en jobgerelateerde AI-tools beter ingeburgerd bij jonge werknemers ten opzichte van oudere collega’s.
De cijfers staan wel in enig contrast met een ander Belgisch AI-onderzoek. Zo stelde Agoria een jaar geleden al dat onder 111 ondervraagde Belgische IT-ondernemingen maar liefst 89 procent intern AI gebruikt. De nuance die daar bij hoort is wel dat bedrijven die ergens AI gebruiken worden meegeteld, ongeacht of er veel of weinig mensen dergelijke tools kennen of gebruiken. Tegelijk gaat het specifiek over IT-ondernemingen, waar de interesse in AI bij werkgever en werknemer waarschijnlijk hoger ligt.
Beide onderzoeken spreken elkaar dus niet tegen, maar leren ons vooral dat er veel interesse is in AI bij bedrijven, maar dat (nog) niet elke werknemer daar voor staat te springen.
Lees ook: Agoria: ‘Negen op de tien Belgische IT-bedrijven gebruiken GenAI’