Nu veel bedrijven AI-bots omarmen of zelfs verplichten voor hun personeel, duikt er een nieuwe uitdaging op voor die werknemers: de AI-gegenereerde nonsens of ‘workslop’ die ze aankrijgen ontcijferen en verbeteren.
AI-gegenereerde content, waaronder rapporten, mails en memo’s, leggen druk op de productiviteit van medewerkers. Dat moet blijken uit resultaten van een langer lopend een onderzoek van de Stanford Universiteit en BetterUp labs die door Harvard Business Review zijn gepubliceerd.
In het onderzoek, dat werd uitgevoerd bij 1150 Amerikaanse bureauwerkers, blijkt dat 40% in de voorbije maand teksten van lage kwaliteit aankregen die geproduceerd werden door AI. Die ‘workslop’ is een werkgerelateerde versie van wat breder ‘AI slop’ wordt genoemd. Denk aan AI-gegenereerde advertenties met de beeltenis van celebrities, of computertekeningen die zijn afgeleid uit de bekende stijl van filmmaker Miyazaki. Ze zijn snel herkenbaar als niet-echt en zelden creatief of nuttig.
In een bedrijfscontext vertaalt zich dat bovendien naar extra werk voor de collega’s. Gemiddeld moesten de respondenten in de studie een uur en 56 minuten spenderen om elk van die workslop-teksten te behandelen. Het gaat dan om uitvissen wat er bedoeld wordt, nakijken of alle feiten juist zijn en eventueel de tekst laten verbeteren zelf herschrijven. Op deze manier kost die de praktijk zo’n 186 dollar per maand per medewerker. De studie berekent dat het voor grotere organisaties tot 9 miljoen dollar per jaar aan productiviteit kan kosten.
Onbetrouwbaar
Als we iets uit de studie moeten leren, is het misschien dat je best niet een rapportje door ChatGPT laat schrijven en het dan doorstuurt zodat iemand anders het echte werk moet doen. Niet alleen omdat het je bedrijf geld kost, maar ook omdat je collega’s je dat niet in dank afnemen. Zo’n 42% van de respondenten gaven aan dat ze het aankrijgen van dit soort content heel vervelend vonden, 38% was vooral in de war en 22% nam het op als een belediging. Weer zowat de helft van de respondenten vertrouwden de verzenders van ‘workslop’ ook minder, en zagen hen als minder capabel of creatief.
De onderzoekers zagen de meeste rapporten van workslop in tech, gezondheidszorg en professionele diensten (denk aan consultancy). De studie meldt nog dat AI wel degelijk gebruikt kan worden om bijvoorbeeld goed werk op te poetsen, maar raadt werknemers aan om er geen rapporten mee te genereren die geen context of nut toevoegen. Op die manier ben je namelijk gewoon je collega’s spam aan het sturen.