Een overgrote meerderheid van de studenten, negen op tien, maakt tijdens het studeren gebruik van artificiële intelligentie (AI) zoals bijvoorbeeld ChatGPT.
Op een jaar tijd gaat het om een stijging met 9 procent. Tegelijk heeft 38 procent van de docenten al te maken gehad met AI-fraude. Dat blijkt uit de jongste bevraging van uitgeverij Acco. De fraude tijdens het toelatingsexamen geneeskunde in Vlaanderen – al dan niet met AI-tools als ChatGPT – waarrond tot op het niveau van de Vlaamse regering heisa ontstond, blijkt dus geen alleenstaand geval. Acco organiseerde de bevraging bij 1.067 studenten en 302 docenten. Zestig procent van de lesgevers is vragende partij voor een ‘eenduidig AI-beleid’ om op die manier fraude te voorkomen. Nu legt twee op de drie eigen regels op. Ook een ruime meerderheid van de studenten (86 procent) zijn vragende partij voor duidelijke richtlijnen.
‘Bijna iedere student gebruikt AI’
‘ChatGPT en andere AI-tools zijn bezig aan een ongeziene opmars. Waar in het academiejaar 2022-2023 nog maar de helft van de studenten AI gebruikte om te studeren, is dat twee jaar later bijna iedereen’, merkt Acco op. Voor docenten is het niet evident om met deze nieuwe realiteit om te gaan. Bijna de helft (48 procent) is van mening dat studenten essentiële vaardigheden verliezen door het gebruik van AI. Toch laten acht op de tien docenten studenten toe om AI te gebruiken voor hun vak, maar in de meeste gevallen onder strikte voorwaarden. Ook opvallend is dat studenten ondanks hun digitale gewoontes blijven vasthouden aan papieren cursussen: zes op de tien drukken digitaal lesmateriaal af.
Ondanks hun digitale gewoontes blijven studenten vasthouden aan papieren cursussen: zes op de tien drukken digitaal lesmateriaal af.
Studenten gebruiken AI vooral om informatie op te zoeken (69 procent). Ook vragen ze hulp aan AI bij het brainstormen (63 procent) of om hun eigen tekst te herschrijven (59 procent). Toch beseffen studenten dat er ook nadelen aan verbonden kunnen zijn. Ze maken zich vooral zorgen dat ze zelf minder goed zouden kunnen nadenken. Daarnaast geven ze aan schrik te hebben om afhankelijk te worden van onjuiste of misleidende informatie, en om schrijf-en communicatievaardigheden te verliezen.
Hersenen minder actief door AI
‘Onderzoek toont aan dat je hersenen minder actief zijn wanneer je gebruik maakt van AI-tools om te schrijven. Dit betekent niet alleen dat je minder leert, maar ook dat je minder alert bent voor fouten, misvattingen en bias in de antwoorden die AI je geeft’, bevestigt Martin Valcke, professor Onderwijskunde aan de UGent. Duidelijke richtlijnen voor het gebruik van AI zou studenten ook kunnen helpen om verantwoord met de technologie om te gaan.