AI-modus is Googles meest krachtige tool voor online zoekopdrachten. Vanaf vandaag rolt de techreus de functie, die websites doorzoekt en samenvat via kunstmatige intelligentie, uit naar meer dan veertig nieuwe landen, inclusief België.
AI-modus borduurt voort op het zogeheten AI-overzicht dat Google eerder dit jaar toevoegde aan zijn zoekmachine. Hiermee wordt een deel van je zoekopdrachten pijlsnel van een antwoord voorzien, dat via kunstmatige intelligentie is samengesteld. Dat antwoord verschijnt, in heel natuurlijke taal, doorgaans bovenaan op de Google-zoekpagina. Vaak zal deze informatie volstaan, waardoor je niet per se meer hoeft door te klikken op een van de aangereikte links.
Keerzijde
Dat gebruiksgemak heeft ook een keerzijde: wanneer er minder op klassieke links wordt geklikt, neemt het organisch verkeer naar websites fors af. En minder bezoekers leidt uiteindelijk tot minder inkomsten. Google pareert die kritiek gedeeltelijk door te stellen dat, wanneer er wordt doorgeklikt vanuit AI-overzichten, de clicks waardevoller zijn voor de bezochte websites. Het betekent volgens de zoekgigant namelijk dat gebruikers meer tijd besteden op de sites die ze bezoeken.
De kritiek weerhoudt Google er alvast niet van om de artificiële intelligentie van zijn zoekmachine naar een nog hoger niveau te tillen. Die volgende stap heet dus AI-modus, en was al een tijdje beschikbaar in de Verenigde Staten. Deze week komt de functie naar veel meer landen, waaronder ook België. Tegelijk ondersteunt Google 38 bijkomende talen, inclusief Nederlands, Frans en Duits.
Genuanceerder
Belangrijkste vernieuwing in AI-modus is dat je meer genuanceerde vragen kan stellen die voorheen meerdere zoekopdrachten zouden hebben vereist. In tegenstelling tot de antwoorden van AI-overzicht verschijnen die niet op de vertrouwde Google-zoekpagina, maar op een apart tabblad. De functie is uiteraard ook beschikbaar in de Google-app voor iOS en Android, waarvan deze week nieuwe versies zijn verschenen.
AI-modus maakt volgens Google gebruik van een aangepast Gemini 2.5-model. Die technologie kan complexe prompts opsplitsen in kortere vragen, en de antwoorden daarop vervolgens weer samensmelten of zelfs in een overzichtelijke tabel gieten. Bovendien is het mogelijk om in gesprek gaan met de chatbot, om in conversatiestijl bijkomende vragen te stellen. Google stelde vast dat vroege gebruikers van de AI-modus vragen stellen die twee tot drie keer zo lang zijn als traditionele zoekopdrachten.

Betrouwbaarheid
De AI-modus ondersteunt niet alleen tekstinvoer. Je kan je zoekopdracht ook gewoon inspreken via de microfoon, of een foto of afbeelding uploaden en je vraag stellen. Google streeft er naar eigen zeggen naar om zo vaak mogelijk een AI-aangedreven antwoord te formuleren. ‘Maar in gevallen waarin de betrouwbaarheid van het antwoord niet hoog is, zie je een reeks zoekresultaten. En zoals bij elk AI-product in een vroeg stadium, zullen we niet altijd alles goed doen, maar we zetten ons in voor continue verbetering’, klinkt het bij de techreus.
Google start woensdag met de uitrol van AI-mode in België en vele andere landen. Het kan echter nog een tijdje duren voordat de functie daadwerkelijk beschikbaar is. Op onze redactiecomputers was dat vandaag (8 oktober) nog niet het geval.
Google zet vol in op AI. Wat merken de uitgevers daarvan?
DPG Media, eigenaar van de drukbezochte nieuwssite hln.be, zegt dat de impact van AI-zoekmachines voorlopig meevalt. ‘Zoekmachines zijn goed voor maar een klein deel van onze trafiek. Nieuwconsumenten komen vooral naar onze titels omdat ze specifiek afgaan op het merk. Daarom investeren we al jaren in direct verkeer’, zegt Stefan Havik, chief digital officer bij DPG Media.
Uitgever Roularta, die onder meer de websites van de bladen Knack, Trends en Data News in portefeuille heeft, ziet wel minder bezoekers van Google komen. ‘Om die daling te compenseren, zetten wij extra in op andere kanalen, zoals nieuwsbrieven en direct verkeer’, zegt CEO Xavier Bouckaert. (Belga)