De Australian Associated Press (AAP) gaat nieuwsberichten leveren die Google kan gebruiken om zijn gespreksrobot Gemini te trainen.
Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt. Hoeveel Google voor de content betaald, is niet geweten.
‘We zijn verheugd om met Google samen te werken, zodat onze journalistiek kan dienen als een mechanisme om de actualiteit en nauwkeurigheid te garanderen van de informatie die door hun producten wordt geleverd,’ aldus Emma Cowdroy, CEO van het 90-jarige persbureau. ‘Dit is een duidelijk bewijs van onze reputatie als toonaangevend en betrouwbaar nieuwsplatform.’ Nic Hopkins, lokaal hoofd nieuwspartnerschappen bij Google, verwelkomde een overeenkomst die ‘realtime inzichten zal bieden’ om de antwoorden van Gemini te verbeteren.
Er worden steeds vaker contracten gesloten tussen media en spelers in de generatieve AI-sector, om de relevantie van de antwoorden op gebruikersvragen te vergroten. In januari ging Agence France-Presse (AFP) al een partnerschap aan met de Franse start-up Mistral om de nieuwsberichten te integreren in de antwoorden van de chatbot. Mediabedrijven hebben ook rechtszaken aangespannen tegen AI-bedrijven vanwege hun gebruik van auteursrechtelijk beschermde content zonder toestemming.