Sam Altman: ‘AI-modellen van het komende jaar worden adembenemend’

Snowflake Summit 2025 OpenAI-CEO Sam Altman (links) in gesprek met Snowflake-CEO Sridhar Ramaswamy (rechts) op de Snowflake Summit 2025 in San Francisco. In het midden moderator Sarah Guo. © Alive Coverage for Snowflake
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

OpenAI-topman Sam Altman stelt dat AI het afgelopen jaar een kritiek kantelpunt heeft bereikt. De technologie is nu betrouwbaar genoeg voor productiegebruik in bedrijven.

Dat AI ondertussen betrouwbaar genoeg is voor productie in bedrijven, is een boodschap die hij zelf een jaar geleden nog niét durfde te verkondigen, zo stelde Sam Altman in San Francisco. Hij was maandag te gast op de Snowflake Summit conferentie, in een sessie die Data News ook meevolgde. Altman schetste er een toekomst – die volgens hem zeer nabij is – waarin AI de moeilijkste bedrijfsproblemen autonoom aanpakt.

Op het podium van de Snowflake Summit was de CEO van OpenAI opvallend direct over de evolutie die zijn AI-modellen het afgelopen jaar hebben doorgemaakt. Waar hij voorheen nog terughoudend was, spreekt hij nu met vertrouwen over de inzetbaarheid van AI in een zakelijke context. ‘Ik zou vorig jaar niet helemaal hetzelfde gezegd hebben’, gaf Altman toe. ‘Toen zou ik tegen een startup gezegd hebben: je kan wat experimenteren, maar dit is in de meeste gevallen misschien nog niet helemaal klaar voor productiegebruik. En dat is echt veranderd.’ 

Daar zijn de AI-agenten al

Volgens de topman is de betrouwbaarheid van de modellen drastisch toegenomen. ‘Het werkt gewoon zoveel betrouwbaarder’, stelde hij.  ‘Het lijkt er echt op dat we ergens in het afgelopen jaar een waar kantelpunt hebben bereikt voor de bruikbaarheid van deze modellen.’ Deze verschuiving heeft de deur geopend voor AI-agents: AI-systemen die autonoom taken kunnen uitvoeren. Vandaag de dag functioneren die misschien nog als ‘een soort stagiair die een paar uur kan werken’,  maar Altman ziet dat snel veranderen. Hij hoort nu al van bedrijven die agenten bouwen om hun klantenservice grotendeels te automatiseren en van professionals die een dagtaak hebben aan het ‘het toewijzen van werk aan een reeks agenten, de kwaliteit controleren en feedback geven.’ 

Bedrijven zullen volgend jaar de meest complexe problemen aan AI voorschotelen

AI gaat meest complexe bedrijfsproblemen oplossen

De volgende stap, die volgens Altman al voor volgend jaar op de planning staat, is nog ingrijpender. Hij voorspelt een toekomst waarin bedrijven hun meest complexe problemen aan een AI kunnen voorleggen. ‘Volgend jaar zullen modellen in staat zijn om dingen uit te zoeken die teams van mensen alleen niet kunnen’, aldus Altman. ‘Als je een chipontwerpbedrijf bent, zeg je: ‘ga een betere chip voor me ontwerpen dan ik ooit had kunnen hebben’. Als je een biotechbedrijf bent dat een ziekte probeert te genezen, zeg je: ‘ga hier gewoon voor me aan werken’. Die toekomst is niet zo ver weg meer.’

Komt AGI er aan?

De vraag of we dit dan ‘artificiële algemene intelligentie’ (AGI) moeten noemen, wuift Altman grotendeels weg als een semantische discussie. ‘De vraag wat AGI is, doet er grotendeels niet toe. Het is een term die mensen verschillend definiëren’, zei hij.  Wat er volgens hem wel toe doet, is de exponentiële vooruitgang. ‘Wat van belang is, is dat de vooruitgang die we jaar na jaar hebben gezien de afgelopen vijf jaar, nog minstens vijf jaar zou moeten aanhouden, en waarschijnlijk nog veel langer.’  Voor hem persoonlijk zou een systeem dat ‘autonoom nieuwe wetenschap kan ontdekken’ of de wetenschappelijke ontdekkingssnelheid verviervoudigt, elke test voor AGI doorstaan.

 Altman gelooft dat de echte kracht niet schuilt in de kennis die in een model zit opgeslagen – hij noemt het gebruik van modellen als database ‘belachelijk traag, duur en zeer gebrekkig’  – maar in hun vermogen om te redeneren. Het ideaal is een klein model met ‘bovenmenselijke redeneervermogens’ dat je vervolgens toegang geeft tot alle data en tools die het nodig heeft.  De boodschap aan de aanwezige bedrijven was dan ook duidelijk: wie nu ervaring opdoet, is het best gepositioneerd voor de volgende, adembenemende sprong voorwaarts. ‘De modellen van het komende jaar of de komende twee jaar zullen behoorlijk adembenemend zijn’, zo keek Sam Altman nog even vooruit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content