Slechts 15% van de bedrijven zijn échte AI-leiders. Door AI strategisch in te zetten, hebben deze bedrijven wel 2,5 keer meer kans op omzetgroei boven 10% en verdrievoudigen ze de kans op winstmarges van minstens 15%.
Tot die conclusie komt IT-dienstverlener NTT DATA in het 2026 Global AI Report. Volgens NTT DATA, onderdeel van de Japanse NTT Group, onderscheiden deze bedrijven zich door een duidelijke AI-strategie, gerichte end-to-end uitvoering en sterke governance. Ze herzien kernprocessen volledig met AI en bouwen veilige en schaalbare infrastructuren. Bovendien versterken ze ervaren medewerkers in plaats van hen te vervangen en zorgen ze dat AI-adoptie organisatiebreed verankerd wordt.
AI-leiders zetten pilots om in winst
‘De slimste stap is om één of twee domeinen volledig opnieuw vorm te geven met AI, ondersteund door governance en partners,’ zegt NTT DATA-CEO Abhijit Dubey in een persbericht. Zo zetten AI-leiders pilootprojecten om in winst en lopen ze voor in de markt.
Het onderzoek omvat 2.567 senior executives uit 35 landen en 15 sectoren, waaronder ook België, Nederland en Luxemburg, en biedt een praktisch playbook voor bedrijven die hun AI-projecten willen opschalen.