Terwijl browsermakers als Microsoft en Google volop inzetten op de integratie van artificiële intelligentie, kiest het Noorse Vivaldi voor een opvallende en tegendraadse houding.
In een scherp statement verzet het bedrijf zich tegen de trend van AI-assistenten die het surfen van de gebruiker overnemen, en pleit het voor het behoud van menselijke nieuwsgierigheid en controle. Volgens Vivaldi positioneert een artificiële assistent zich als een filter tussen de gebruiker en het internet, waarbij big tech bepaalt wat de gebruiker te zien krijgt en wat niet. Dit leidt er volgens het bedrijf toe dat het web aan diversiteit en diepgang verliest. ‘Wanneer een artificiële assistent tussen u en het web zit, filtert big tech wat u ziet en beslist het vooral ook wat u niet ziet’, aldus Jon von Tetzchner, CEO en medeoprichter van Vivaldi. Von Tetzchner is ook de medeoprichter van webbrowser Opera. Hij verliet het bedrijf in 2010 om Vivaldi op te richten.
Vivaldi stopt geen AI in de browser
Von Tetzchner hekelt het idee dat het denkwerk van de gebruiker wordt overgenomen door technologie. ‘Uw oordeel wordt uitbesteed’, schrijft hij. Hij trekt een scherpe vergelijking: ‘Een browser die voor u browset, is als een robot betalen om met uw vrienden uit eten te gaan en u een samenvatting van de avond te geven wanneer hij thuiskomt.’ Vivaldi neemt een duidelijk standpunt in en kiest voor ‘mensen boven de hype’: geen AI in de browser dus.
‘Surfer geen passieve toeschouwer laten worden’
Het bedrijf vreest dat zonder actieve online ontdekkingen door de gebruiker zelf de zuurstof voor onze nieuwsgierigheid verdwijnt en de diversiteit van het web sterft. Of anders verwoord: dat de surfer vervelt tot een passieve toeschouwer. ‘Wij blijven vechten voor een beter web waarin u de controle heeft’, besluit von Tetzchner. Met deze positionering plaatst Vivaldi zich dus recht tegenover de strategie van de grote concurrenten die AI net zien als de volgende onmisbare stap in de evolutie van de browser.