Uitgaven voor genAI lopen dit jaar op tot 14,2 miljard dollar

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Wat bedrijven uitgeven aan generatieve AI voor eindgebruikers loopt dit jaar op tot meer dan veertien miljard dollar. Maar Gartner merkt ook een afsplitsing naar gespecialiseerde genAI die in opmars is.

Analistenbureau Gartner verwacht dat de end-user spending voor generatieve AI dit jaar op 14.200.000.000 zal liggen, een toename van 148,3 procent ten opzichte van 2024. Dat bedrag slaat onder meer op abonnementen op diensten als Copilot of ChatGPT, niet op het implementeren of ontwikkelen van interne AI-systemen, dat bedrag ligt op 664 miljard dollar.

Gartner maakt daarbij de opdeling tussen ‘Foundational GenAI Models’, de genAI zoals we ze vandaag vooral kennen, en ‘Specialized GenAI Models’. Dat is generatieve AI met een domeinspecifiek taalmodel (DSLM). Het verwacht dat organisaties in de toekomst vaker naar zo’n specifieke of verticale modellen zullen stappen omdat ze betere prestaties, betrouwbaarheid of relevantie bieden voor specifieke situaties.

Concreet waren domeinspecifieke genAI modellen vorig jaar goed voor 1 procent van de uitgaven in genAI. Tegen 2027 verwacht de marktanalist dat ze de helft van de genAI-uitgaven in grote bedrijven zullen uitmaken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content