DeepL, vooral bekend om zijn vertaaltechnologie, begeeft zich op de snel groeiende markt van Agentic AI, oftewel autonome AI-agenten.
Met de introductie van DeepL Agent wil het bedrijf repetitieve en tijdrovende taken voor kenniswerkers automatiseren. De AI-agent, die zich momenteel in een bètafase bevindt, moet gaan functioneren als een digitale medewerker die complexe workflows zelfstandig uitvoert. DeepL Agent gaat dus voor alle duidelijkheid lang niet uitsluitend over vertalingen, maar betekent een verbreding van de productenportfolio van het bedrijf.
Jarek Kutylowski, CEO en oprichter van DeepL, ziet in de uitbreiding een logisch gevolg van de opgedane ervaring van het bedrijf. ‘We investeren al jaren in het begrijpen en oplossen van complexe taalproblemen met behulp van AI. Ons jarenlange AI-onderzoek biedt ons nu een natuurlijk voordeel bij het ontwikkelen van Agentic AI-tools voor de meest uiteenlopende gebruikssituaties’, zegt Kutylowski.
AI-agent heeft eigen virtueel toetsenbord en muis
De agent is ontworpen om te functioneren binnen de bestaande digitale omgeving van een gebruiker en kan op basis van instructies in natuurlijke taal taken uitvoeren. De technologie werkt met het simuleren van menselijke handelingen via virtuele versies van een toetsenbord, browser en muis. Hierdoor kan de agent zelf naadloos schakelen tussen verschillende applicaties en interfaces om een opgedragen taak te voltooien. De agent moet ook leren van de interacties, waardoor hij na verloop van tijd persoonlijker werkt en beter afgestemd moet zijn op de specifieke workflows van de gebruiker.

De opgedragen taken gaan dus verder dan enkel taalgerelateerde opdrachten. DeepL geeft in een persbericht aan dat de agent inzetbaar zal zijn voor een breed scala aan bedrijfsprocessen, zoals het verzamelen van inzichten voor verkopers, het automatiseren van factuurverwerking in de boekhouding of het beheren van… documentvertalingen: kwestie van de aloude ‘core’ business toch niet helemaal overboord te gooien.
DeepL Agent zit nog in een bètafase en wordt momenteel getest door een selecte groep internationale klanten via het innovatiecentrum van het bedrijf. Ergens ‘in de komende maanden’ moet de AI-agent dan commercieel beschikbaar worden.