VRT ontdekt massaal gebruik van AI bij onder meer Elle en Marie Claire: ‘Ging om een test’

© Getty Images

Meer dan de helft van de artikels die de voorbije drie maanden zijn verschenen op de website van modeblad Elle zijn volledig of gedeeltelijk gegeneerd met AI.

Dat blijkt zaterdag uit een onderzoek van de checkredactie van VRT NWS en is ook te horen in de podcast ‘Het uur van de Waarheid’. Bij een ander magazine van hetzelfde moederbedrijf werden bijna alle online artikels in juni geschreven door een ‘psycholoog’ die uiteindelijk niet bleek te bestaan.

Ventures Media is een groot mediaconcern met onder meer de tijdschriften Elle, Marie Claire, Psychologies en Déco Idées in de portefeuille. Op de website van dat eerste blad verschenen de voorbije maanden artikels die geschreven zouden zijn door Marta Peeters en Sophie Vermeulen. Het gaat om meer dan de helft van de artikels die in maart, april en mei gepubliceerd zijn op de site. Bij Psychologies werden in juni zelfs 44 van de 46 online artikels door een zekere Femke aangemaakt. Op de website van Marie Claire duikt de naam van Claire De Wilde geregeld op.

Uit onderzoek van VRT NWS blijkt nu dat het telkens om nepprofielen gaat. De foto die gebruikt werd voor het profiel van Sophie Vermeulen, bijvoorbeeld, is terug te vinden in de database van de website ‘This Person Does Not Exist’. Dat is een website die aan de hand van artificiële intelligentie gezichten genereert van mensen die niet bestaan. Haar e-mailadres is vals en haar foto duikt overal ter wereld op in profielen van mensen met andere namen. Ook Marta’s foto is volgens de AI-detector van ‘Sightengine’ met 99 procent zekerheid door AI gegenereerd.

De profielen zijn intussen gewist. Onder de bewuste artikels is nu een disclaimer te lezen: ‘Deze inhoud werd gegenereerd met behulp van AI’, staat er. Bij Ventures Media beweerde men eerst nog dat de stukken werden ‘nagelezen en aangepast door de redactie’, maar die zinsnede is intussen weer weggehaald.

Het bedrijf zegt in een interview aan VRT NWS dat het om een ‘test’ ging en dat het zijn koers intussen gewijzigd heeft. Voor de specifieke case van Femke, die valselijk werd opgevoerd als psychologe, erkent het bedrijf zijn fout. ‘We begrijpen dat het gebruik van aliassen tot verwarring kan leiden. Daarom hebben we die werkwijze nu ook aangepast om het in de toekomst duidelijker te maken en aan te geven dat de content is gemaakt door gebruik van AI.’

Volgens de Vlaamse Vereniging voor Journalisten mogen journalisten wel degelijk gebruik maken van AI, maar enkel met inachtneming van de regels uit de deontologische code. ‘Enerzijds moet elk journalistiek stuk voldoen aan hoge kwaliteitseisen met een hoofdredacteur als eindverantwoordelijke, anderzijds moet men transparant zijn wanneer men gebruik maakt van AI en de controle over de inhoud bewaren, zodat die voldoet aan de kwaliteitseisen’, klinkt het daar.

Partner Content