De Amerikaanse ERP-gigant Workday wil zijn Europese groei versnellen door twee cruciale obstakels weg te nemen. Met een nieuwe soevereine cloud belooft het bedrijf data binnen de EU-grenzen te houden, terwijl een vereenvoudigd aanbod de deur moet openen naar middelgrote ondernemingen.
Voor Amerikaanse cloudleveranciers blijft de Europese markt uitdagend – om het zacht uit te drukken. Strenge regelgeving, zoals de aankomende EU Data Act, en geopolitieke spanningen dwingen CIO’s en IT-beslissers om kritischer te kijken naar waar hun data precies staat en wie er toegang toe heeft. Workday, dat dit jaar zijn twintigste wereldwijde verjaardag viert en al zeventien jaar actief is in de EMEA-regio, voelt die druk ook. Het bedrijf reageert nu door een eigen EU Sovereign Cloud naar voor te schuiven. De leverancier hoopt hiermee de Europese groei te versnellen met de belofte dat het bedrijfsdata binnen de EU-grenzen houdt.
Het gaat om een volledig in Europa gesitueerde cloudomgeving. Zowel de dataopslag als de ondersteunende diensten, inclusief toegang tot datacenters en AI-processing, worden uitsluitend door personeel binnen de EU beheerd. Het bedrijf speelt hiermee in op de realiteit dat meer dan tachtig procent van de bedrijfsleiders datasoevereiniteit intussen als een strategische prioriteit beschouwt. De dienst moet klanten de zekerheid bieden dat hun data de regio nooit verlaat, wat essentieel is voor organisaties in de publieke sector en (streng) gereguleerde industrieën. Opvallend is wel dat Workday hiervoor leunt op de infrastructuur van AWS, dat zelf al langer bouwt aan soevereine cloudoplossingen voor de Europese markt. Wel moeten klanten geduld uitoefenen: de oplossing zal pas beschikbaar zijn in 2026.
Focus op de mid-market
Naast het verdedigen van de enterprise-markt, zoekt Workday nu ook agressiever naar nieuwe groei in het segment van middelgrote ondernemingen. Dit is een marktsegment waar legacy-systemen en gefragmenteerde processen vaak nog de bovenhand voeren. Om de instapdrempel te verlagen introduceert het bedrijf nu Workday GO. Dit pakket moet HR-, payroll- en financiële oplossingen bundelen met een snellere implementatietijd. Workday-CEO Carl Eschenbach benadrukte tijdens de openingskeynote van de Rising-conferentie in Barcelona dat Workday GO bedoeld is om bedrijven van elke omvang, non-profitorganisaties en overheden overal ter wereld te bedienen. Het is een investering om bedrijven te helpen Workday ‘zelfs sneller en vlotter’ te laten draaien.
Dit vereenvoudigde aanbod gebruikt specifieke AI-agenten om het setup-proces te begeleiden. Workday claimt dat deze ‘deployment agent’ de implementatietijd tot 25 procent kan inkorten. ‘Middelgrote organisaties worden nu vaak gedwongen te kiezen tussen krachtige technologie en praktische eenvoud’, zegt Max Wessel, senior vice president of growth bij Workday. ‘Workday GO moet daar verandering in brengen’. Ook hier rolt het bedrijf de roadmap langzaam uit: pas in februari staat de volledige beschikbaarheid gepland voor markten als Duitsland en Frankrijk. België werd aanvankelijk niet vernoemd, maar country director Dorien Roes bevestigde ondertussen aan Data News dat Workday GO zeker ook in ons land beschikbaar komt.
Sterk pleidooi om AI volop te omarmen

CEO Carl Eschenbach hield op de conferentie, met meer dan 6.000 aanwezigen de grootste EMEA Rising ooit, een sterk pleidooi om AI volop te omarmen, onze angsten en vooroordelen opzij te schuiven en samen ‘the new work day’ uit te tekenen. Volgens CEO Carl Eschenbach is het cruciaal om de narrative rond AI te veranderen. ‘Eén van de problemen die we vandaag hebben, is dat het verhaal altijd stopt bij efficiëntiewinsten en ROI. Maar dan, wat gebeurt er dan? Het vertrouwen tussen het management en onze werknemers is geschaad. De eerste vraag die werknemers stellen is: ‘Wat gebeurt er met mijn baan?’ Dat moeten we veranderen. We moeten nadenken over hoe we de efficiëntie en de operationele middelen die we winnen door technologieën als AI, kunnen gebruiken om groei te stimuleren.’
AI: van individuele taken naar workflows
‘AI is een groeiverhaal’, zei Eschenbach nog die er nog wat cijfers van het World Economic Forum tegenaan gooide. ‘Tegen 2030 verwacht het WEF dat AI 11 miljoen AI- jobs zal creëren. En over diezelfde vijf jaar zullen bijna 80 miljoen jobs gecreëerd worden als gevolg van de impact van AI op bedrijven en ons als individuen’, klinkt het. ‘Da’s een ander verhaal dan het hebben over jobverlies, en we hebben het vroeger al zien gebeuren. Denk maar aan de transitie van het internet toen e-commerce opkwam’, zegt de Workday-CEO. ‘Toen dachten we ook dat er alleen maar jobs gingen sneuvelen door winkels die verdwijnen, maar kijk naar wat er allemaal gecreëerd is aan nieuwe jobs’.
Nog volgens Eschenbach is het de taak van de CIO, HR- en finance-leiders om ervoor te zorgen dat AI het menselijk potentieel versterkt, en niet vervangt. De technologie moet zich richten op het automatiseren van end-to-end workflows en niet enkel op individuele taken. Waarmee hij meteen ook het centrale thema voor de conferentie kaderde.
