Digitale projecten verlopen in veel organisaties erg moeizaam. Negen op tien Belgische IT-professionals geven aan dat er bij de start al kostbare tijd verloren gaat. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van HR-specialist Randstad Digital.
Bij een kwart van de projecten loopt dat tijdverlies zelfs op tot zes maanden of langer. Het probleem treft vooral grote organisaties. Een op vijf IT-professionals uit bedrijven met meer dan duizend werknemers stelt dat het gemiddeld meer dan een half jaar duurt voor de ontwikkeling eindelijk kan beginnen.
Van stakeholders tot feedbackrondes
Voor het onderzoek legde Randstad Digital het oor te luisteren bij 206 Belgische IT-managers en -projectleiders. Die noemen drie belangrijke tijdverslinders die verantwoordelijk zijn voor het afremmen van een digitaal project: te veel stakeholders betrekken in het beslissingsproces (30%), wachten op de goedkeuring van het management (29%), en scopewijzigingen in het traject (25%). Ook een overvloed aan feedbackrondes (17%) en onnodig lange analyses (15%) worden als belemmerend ervaren.
Wanneer digitale projecten ook werkelijk op een mislukking uitdraaien, keren trage besluitvorming (63%) en verandering van de scope (55%) terug als vaak genoemde verklaringen. Ook technische complexiteit (65%) en onrealistische deadlines (62%) blijken belangrijke hinderpalen.
‘Scope creep’
Dat de digitale transformatie een race tegen de klok is, blijkt uit recente cijfers: liefst zes op tien IT-professionals zien de doorlooptijd van hun digitale projecten graag drastisch verkort. De wens is er, maar de weg ernaartoe is bezaaid met twijfel.
‘De kern van de frustratie zit in de inefficiëntie. Digitale projecten lopen vaak vast door eindeloos overleg, ‘scope creep’ en een gebrek aan snelle, gevalideerde beslissingen’, zegt Jerry Hamal, Managing Director van Randstad Digital Belux. ‘De traditionele watervalmethode of langgerekte agile-implementaties blijken vaak niet de juiste oplossing voor de snel veranderende markt van vandaag.’
Hamal merkt dat steeds meer bedrijven daarom kijken naar gecondenseerde, strategische methoden, zoals de Foundation Sprint. Die tweedaagse aanpak, ontwikkeld door Jake Knapp en John Zeratsky, richt zich op een efficiënt proces dat de trage startfase van digitale projecten overbodig maakt. ‘Een dergelijke methodiek laat zien dat het wel degelijk sneller én beter kan. Wie de concurrentie voor wil blijven, moet de moed hebben om de grootste tijdverslinders weg te nemen’, besluit de managing director.