Dronenetwerk in haven van Antwerpen-Brugge voerde al 7.000 operaties uit
Het dronenetwerk van de Port of Antwerp-Bruges heeft de afgelopen jaren al zeker 7.000 operaties uitgevoerd. Dat meldt technologiebedrijf Unifly, een van de organisaties achter het zogenaamde SAFIR-consortium (Safe and Flexible Integration of Initial U-space Services in a Real Environment).
In 2019 begonnen dertien publieke en private partners met de uitbouw van een dronenetwerk boven de haven van Antwerpen. Naast voordelen op vlak van veiligheid had men toen ook al commerciële toepassingen in gedachten. Denk aan het opsporen van een olielek of het vervoeren van chemische stalen. Sinds vorig jaar draait het netwerk op volle toeren en analyseert het een gebied van 120 vierkante kilometer.
‘De haven van de toekomst heeft een netwerk van autonome drones die meerdere keren per dag over het havengebied vliegen en alle data meteen doorsturen’, zegt Bob Spanoghe van het havenbedrijf. ‘SAFIR was een grote stap voorwaarts om dat te realiseren. Het bracht een revolutie teweeg in sectoren als logistiek, infrastructuurinspectie, milieubewaking, beveiliging en rampenbestrijding.’
Het dronenetwerk – dat vandaag eigenlijk D-Hive heet – beschikt over zes drones. Die bieden een uniek perspectief vanuit de lucht en stellen de havenautoriteit in staat om snel zaken te controleren. De haven zet de drones ook in voor ligplaatsbeheer, monitoring, drijfvuildetectie en voor de ondersteuning van de veiligheidspartners bij incidenten. Alle dronevluchten worden vanop afstand bestuurd vanuit een commandocentrum.
De lancering van D-Hive was vorig jaar een primeur. Het was internationaal de eerste implementatie in een grote industriële omgeving van zogeheten BVLOS vluchten. BVLOS staat voor ‘Beyond Visual Line of Sight’ en houdt in dat de piloot de drone zelf niet visueel kan zien tijdens de vlucht.