Jan De Nul test batterij van de toekomst

De kantoren van Jan De Nul in Aalst. © Belga Image

Jan De Nul test op zijn site in Aalst nieuwe batterijtechnologie uit waardoor elektriciteit die wordt opgewekt door zon of wind, efficiënter kan worden opgeslagen.

Op de terreinen van Jan De Nul – bekend als baggeraar en maritieme aannemer maar ook actief in onder meer civiele bouwwerken – zijn in samenwerking met energiebedrijf Engie en energiedienstenleverancier Equans verscheidene vanadium flow batterijen opgesteld. Ze slaan voldoende energie op om de schrijnwerkerij van het bedrijf van stroom te voorzien, net als de laadpalen op de parking.

Dergelijke vanadium-batterijen of flow-batterijen zijn niet nieuw. De technologie bestaat al sinds de jaren tachtig, maar grote toepassingen bleven voorlopig uit. ‘Ze kenden nooit een killer-applicatie’, legt Patrick Clerens uit, secretaris-generaal van EASE, de European Association for Storage of Energy. De alomtegenwoordige lithium-ion-batterijen kenden wel zo’n killer-toepassing: elektrische wagens, waardoor de productie van lithium-ion-batterijen vandaag massaal gebeurt.

Toch kennen vanadium-batterijen of vloeibare batterijen – de energie wordt opgeslagen in vloeistof – heel wat voordelen tegenover traditionele lithium-ion-batterijen. Zo verliezen ze niet aan capaciteit, in tegenstelling tot gewone batterijen na een aantal jaren, kan er veel meer en veel langer energie worden vrijgegeven, zijn ze 100 procent recycleerbaar én bevatten ze niet allerlei zeldzame materialen.

Noorwegen

‘Ze bevatten enkel vanadium’. Dat metaal komt onder meer voor in Noorwegen. ‘Eén mijn in Noorwegen bevat voldoende vanadium om voor 50 jaar lang in alle nodige vanadium wereldwijd te voorzien. We moeten het dus niet in China of Afrika gaan halen, maar in onze achtertuin’, legt Clerens uit.

De technologie heeft natuurlijk ook nadelen. De batterijen nemen meer plaats in en zijn duurder. Verdringen zullen ze lithium-ion dus niet doen. ‘Ze zijn vooral geschikt voor grootschalige, stationaire projecten. Niet voor autobatterijen dus’, aldus nog Clerens.

Het proefproject bij Jan De Nul is het eerste op industriële schaal in België met de batterijtechnologie. ‘Als we kunnen aantonen dat het werkt bij ons, kunnen we dat ook aan andere bedrijven, klanten, tonen. We denken aan heel wat uitbreidingsmogelijkheden’, aldus Frederik Van Praet, co-projectleider van de test met de flow-batterijen.

Transitie

Voor energieminister Tinne Van der Straeten (Groen), woensdag in Aalst aanwezig bij de start van het project, toont dit nog maar eens aan hoe ver ons land staat in de transitie naar hernieuwbare energie.

‘We zijn niet alleen top in windenergie, maar we kijken ook vijf stappen vooruit. De energietransitiie kan niet worden vertraagd, er is altijd maar meer elektriciteit nodig, ook als er geen wind en zon is. Daarom zijn batterijen zo nodig. Dit is het soort innovatie dat niet kan worden onderschat voor die energietransitie’.

Partner Content