AI duwt klimaatambities Microsoft in een hoekje

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

De eindeloze plannen van Microsoft rond AI hebben ook een keerzijde. De CO²-uitstoot van het bedrijf neemt weer toe, ondanks beloftes om dat drastisch terug te dringen.

In het meest recente sustainability report van Microsoft, dat vooral de prestaties in fiscaal jaar 2023 bespreekt, staat dat Microsoft 15,357 miljoen ton CO² uitstootte. Dat is 29,1 procent meer ten opzichte van basisjaar 2020, maar ook ten opzichte van fiscaal jaar 2022.

Die stijging heeft te maken met AI. Microsoft investeerde intussen dertien miljard dollar in OpenAI en wil net zoals de meeste grote techspelers een prominente rol spelen in de AI-revolutie. Zelf doet het dat onder meer door Copilot aan te bieden in Windows 11 en aan bedrijven.

Deze tabel toont de evolutie van de CO²-uitstoot bij Microsoft sinds 2020. © Microsoft

Maar AI trainen en laten draaien is een intensieve activiteit die veel meer energie vreet dan gemiddelde datacenteractiviteiten. Dat maakt dat de totale uitstoot van het bedrijf nu een stuk hoger ligt dan drie jaar geleden en zelfs ten opzichte van een jaar geleden. Brad Smith, voorzitter van Microsoft, zei daarover tegen Bloomberg dat het doel nu effectief verder ligt dan in 2020. In zekere zin vijf keer verder, schat hij. Tekening houdend met wat het bedrijf verwacht hoe AI zal uitbreiden en meer stroom zal nodig hebben.

De kans is realistisch dat er in de komende jaren betere chips en andere technologie wordt ontwikkeld om het stroomverbruik te temperen. Net zoals computers vandaag veel meer rekenkracht hebben voor hetzelfde energieverbruik. Maar tegelijk investeren Microsoft en andere techspelers wel volop in nieuwe datacenters en verwacht het bedrijf de komende jaren een forse groei in AI-activiteiten. Het is dus helemaal niet zeker of die twee elkaar zullen uitbalanceren.

Tot die tijd lijkt het er op dat Microsoft haar eigen ambities tegen 2030 niet zal halen. Binnen zes jaar wil het bedrijf CO²-neutraal zijn. Tegen 2050 wil het zelfs haar historische uitstoot wegwerken. Een uitdaging die vandaag een stuk lastiger lijkt dan in 2020.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content