Het AZ Alma ziekenhuis in Eeklo heeft als eerste zorginstelling buiten Denemarken de zorgrobot ‘Buddy’ in gebruik genomen. Die moet verpleegkundigen bijstaan.
De robot is ontwikkeld door de Deense startup Yuman, maar vervolgens specifiek aangepast aan de noden en eisen van het AZ Alma ziekenhuis. Het resultaat? Een zorgrobot die de werkdruk voor verpleegkundigen verlaagt door het aanleveren van materiaal, en die tegelijk data oplevert om zorgprocessen verder te optimaliseren.
Mobiele assistent voor verplegers
De robot, genaamd Buddy, functioneert als een mobiele assistent voor het verplegend personeel. Concreet kunnen verpleegkundigen de robot via hun smartphone oproepen om specifiek materiaal naar de kamer van een patiënt te brengen. Hierdoor hoeven zij de patiënt niet alleen te laten en wordt een aanzienlijk aantal stappen op een afdeling uitgespaard. Sinds vorige herfst snort Buddy binnen het ziekenhuis rond op zorgeenheid 21 onder leiding van hoofdverpleegkundige Steven De Cuyper. Die is trouwens niet aan zijn proefstuk toe, want bedacht eerder al en SMS-toepassing om vertrouwenspersonen te informeren na chirurgische ingrepen. Het leverde hem in 2022 nog een award voor ‘Zorginnovatie van het jaar’ op.
Co-creatie
Het project is een co-creatietraject tussen de Deense fabrikant Yuman en verschillende teams binnen het ziekenhuis, waaronder de zorg-, innovatie- en ICT-afdelingen. ‘Deze samenwerking was essentieel om de functionaliteiten van de robot af te stemmen op de specifieke noden van de zorgafdeling’, zo klinkt het. De robot wordt voornamelijk ingezet voor materialen die niet op voorhand ingepland kunnen worden, zoals pijnstillers, materiaal voor wondzorg of bloedafnames. Volgens de eerste analyses wordt Buddy het vaakst gebruikt voor infuustherapie (43,5%), wondzorgmateriaal (21,9%) en het gebruik van ontsmetting (18,8%).
Meerwaarde in nachtdiensten
De meerwaarde van de robot is volgens het ziekenhuis het grootst tijdens de nachtdiensten, wanneer één verpleegkundige de verantwoordelijkheid draagt voor een dertigtal patiënten. Data uit de testperiode toont aan dat Buddy gemiddeld 39 keer per nachtdienst wordt opgeroepen. Een verpleegkundige die de robot een volledige shift van tien uur inzet, zou zo’n 10.000 stappen besparen. Uit enquêtes onder het personeel blijkt dat 78,6% van de verpleegkundigen de robot ook eenvoudig in gebruik vindt en bijna 75% stelt dat het systeem de fysieke en mentale draaglast vermindert.
Data-aspect
Naast de logistieke ondersteuning speelt ook het data-aspect een belangrijke rol. De robot registreert alle oproepen, waardoor het ziekenhuis inzicht krijgt in het materiaalverbruik en de zorgprocessen verder kan optimaliseren. Het project in AZ Alma is een antwoord op de toenemende druk op de zorgsector, waar een personeelstekort en een hoge werkbelasting de efficiëntie onder druk zetten. Zorgambassadrice Candice De Windt, stelt dat dergelijke innovaties een deel van de oplossing kunnen bieden voor de uitdagingen in de sector. ‘Door te investeren in zorgrobots krijgen medewerkers opnieuw ruimte voor wat écht telt: warme, menselijke zorg’, aldus De Windt.
Financering van innovatie blijkt niet evident
Een opvallend detail is de financiering van het project. De aankoop van de eerste robot werd niet gedragen door het operationele budget of subsidies, maar werd bekostigd met privémiddelen uit het Steunfonds van AZ Alma. ‘Helaas konden wij voor dit project geen beroep doen op Vlaamse, Federale of Europese subsidiëring en kon deze investering onmogelijk in het operationeel budget van een ziekenhuis ingepast worden’, klinkt het bij AZ Alma. Voor verdere investeringen in robotica doet het ziekenhuis een beroep op donaties van particulieren en bedrijven.