
Amerikaanse verkeersautoriteiten hebben vragen bij Musks robotaxi
De robotaxidienst van Tesla start over anderhalve maand, maar de Amerikaanse verkeersveiligheidsautoriteit NHTSA lijkt niet zeker of ze wel veilig is.
De NHTSA heeft Tesla meerdere vragen gestuurd voor de start van de robotaxidienst. Ze wil onder andere weten hoe de voertuigen zich bij noodsituaties zullen gedragen en hoe Tesla tot de conclusie gekomen is dat de robotaxisoftware al klaar is voor gebruik, ook zonder mensen aan het stuur.
Tesla heeft tot 19 juni de tijd om antwoorden te geven. Musk had eerder aangekondigd dat Tesla eind juni een robotaxidienst in Austin (Texas) wil starten met in eerste instantie tien tot twintig voertuigen. De miljardair beweert dat de meeste nieuwe voertuigen van Tesla al het nodige aan boord hebben om autonoom te kunnen rijden.
Tesla en Waymo
Musk denkt dat er daarom binnenkort ‘miljoenen’ zelfrijdende Tesla’s zullen zijn. Analisten en concurrenten tonen zich evenwel sceptisch over de grote beloften van Musk, die bovendien louter op camera’s wil vertrouwen voor autonoom rijden en afziet van duurdere laserradars die door concurrenten ingezet worden. Laserradars scannen de omgeving en leveren de software daardoor aanzienlijk meer en betrouwbaardere informatie dan camera’s.
Bij de NHTSA lopen al jaren onderzoeken naar het rijhulpsysteem ‘Autopilot’ van Tesla, na verschillende ongevallen. De verkeersveiligheidsinstantie wil daarom ook weten of het robotaxisysteem een verband heeft met de Autopilot-software.
Google-zusteronderneming Waymo heeft momenteel een duidelijke voorsprong op het gebied van autonoom rijden. De 1.500 robotaxi’s van Waymo maken ondertussen wekelijks meer dan 250.000 ritten met betalende passagiers in vier Amerikaanse steden.
Getest: de zelfrijdende taxi van Waymo (video)