Auto-industrie klopt bij imec aan voor nieuw type microchips
Onderzoekscentrum imec lanceerde in de Amerikaanse staat Michigan deze week zijn Automotive Chiplet Programma. Dat moet de basis gaan vormen voor een nieuw type microchips waarmee autoconstructeurs nog efficiënter manier slimme voertuigen kunnen bouwen.
Het nieuwe initiatief zal bedrijven uit de internationale automobielindustrie samenbrengen op de imec-campus in Leuven. Denk daarbij aan spelers als Arm, ASE, BMW Group, Bosch, Cadence Design Systems, Siemens, SiliconAuto, Synopsys, Tenstorrent en Valeo. De focus komt te liggen op zogeheten ‘chiplets’: modulaire chips die specifiek zijn ontworpen om een welbepaalde taak efficiënt uit te voeren, en die als legoblokjes gecombineerd worden om complexere systemen te bouwen.
Belangrijke voordelen
Microchips in auto’s zijn verre van nieuw. Constructeurs maken al sinds het einde van de jaren zeventig gebruik van de technologie om bepaalde aspecten van de rijervaring, zoals de motorsturing, te optimaliseren. Maar auto’s worden almaar slimmer en vereisen steeds meer rekenkracht om hun elektronica (zoals rijhulp- en infotainmentsystemen) aan te sturen. Traditionele chips lopen daardoor tegen hun grenzen aan.
‘Chiplets hebben een aantal belangrijke voordelen. Ze maken het bijvoorbeeld makkelijker om onderdelen van verschillende leveranciers te combineren, waardoor elektronische componenten sneller geüpdatet kunnen worden, en dat tegen een lagere kost’, vertelt Bart Placklé, vicepresident automotive bij imec. ‘Anderzijds is de investering in een nieuw type chiplet een serieuze horde voor autoconstructeurs. Het is daarom zaak om samen werk te maken van standaard chiplets die ze allemaal kunnen gebruiken, en die te combineren met eigen ontwikkelingen om uiteindelijk unieke oplossingen op de markt te brengen.’
Veeleisende criteria
Makers van supercomputers, smartphones en datacenteroplossingen doen al langer een beroep op chiplets om flexibelere en (reken)krachtigere systemen te ontwikkelen. Maar in de automobielindustrie gelden criteria die vaak nog een stuk veeleisender zijn. Ze moeten spaarzaam omgaan met de autobatterij, maar ook robuust zijn zodat ze de hele levensduur van het voertuig meegaan. Dat zijn een aantal van de bezorgdheden die het Automotive Chiplet Programma wil wegnemen.
Bedoeling is nu om de technische vereisten van de verschillende stakeholders te verzamelen, en te evalueren welke oplossingen het meest geschikt zijn om de noden van de automobielsector af te dekken. Het programma bouwt daarbij voort op de inzichten van de Automotive Chiplet Alliance die in 2023 werd opgericht en intussen al meer dan vijftig bedrijven verenigt.
‘Dankzij onze ervaring in het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van chips, en onze onafhankelijke insteek, is imec uitstekend geplaatst om het automotive ecosysteem te helpen zo’n architectuur-op-maat te ontwikkelen’, besluit Bart Placklé.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier