Het Innoptus Solar Team, een groep van twintig ingenieursstudenten van de KU Leuven, heeft de tweede grote innovatie in zijn nieuwste zonnewagen, de Infinite Apollo, onthuld. Met de Bounce – een adaptief rijhoogtesysteem – hopen ze hun derde wereldtitel binnen te halen tijdens het wereldkampioenschap voor zonnewagens van 24 tot en met 28 augustus in Australië.
Het adaptief rijhoogtesysteem is een primeur in de geschiedenis van Belgische zonnewagens. Aangedreven door een hydraulisch mechanisme kan de Bounce de Infinite Apollo in real time van rijhoogte laten veranderen, afhankelijk van snelheid en wegcondities. Dit verbetert zowel de stabiliteit als de aerodynamica, twee cruciale factoren in de 3.000 kilometer lange race door de Australische Outback.
‘Door de Outback rijden is nooit gemakkelijk. Met een groter zonnepaneel en een kleinere batterij ligt de focus nog meer op stabiliteit. Daarom hebben wij de Bounce ontwikkeld, zodat de wagen zich kan aanpassen aan alles wat we onderweg tegenkomen,’ zegt Sam Dilmaghanian, elektronisch ingenieur bij het Innoptus Solar Team.
Met een zonnepaneel van 6 vierkante meter, 50 procent groter dan voorheen, is een lager chassis extra voordelig voor de stabiliteit. De Bounce laat de wagen zakken voor meer stabiliteit, bijvoorbeeld bij sterke zijwind, en verhoogt de rijhoogte bij ruwe of oneffen ondergrond. Het systeem is ontworpen om snel te reageren, zodat de wagen altijd over hobbels en obstakels kan rijden en tegelijk voldoet aan de regels van de wedstrijd. Door het zwaartepunt van de wagen nauwkeurig te controleren, geeft de Bounce het team meer controle, flexibiliteit en betrouwbaarheid gedurende de hele race.
‘De Bounce sluit aan bij een bredere trend binnen de auto-industrie, waar aanpasbare rijhoogtesystemen steeds vaker worden gebruikt zodat voertuigen zich in real time aanpassen aan veranderende omstandigheden’, zegt mechanisch ingenieur en piloot Lander Deprez. ‘Wij passen ditzelfde principe toe op zonnewagenracen en verfijnen het voor de extreme uitdagingen van de Outback.’
Dubbele vin
Tijdens het wereldkampioenschap in Australië is de wind bijzonder onvoorspelbaar en verandert hij voortdurend van richting en kracht. Daarom introduceerde het team eerder dit jaar al een andere grote innovatie: de Dubbele Vin. In plaats van één enkele roterende vin op de vorige wagen, is de nieuwe wagen uitgerust met twee vaste, asymmetrische vinnen, elk ontworpen om wind van één specifieke zijde op te vangen. Elke vin heeft een uniek vleugelprofiel dat zijwind omzet in voorwaartse stuwkracht. Afhankelijk van de situatie activeert het team de juiste vin om zo optimaal mogelijk te presteren. Ze kunnen zelfs de hoogte van elke vin afzonderlijk aanpassen om de aerodynamische balans van de wagen tijdens de rit precies af te stemmen.
‘Met onze dubbele vin kunnen we beter rekening houden met fluctuerende windrichtingen en zo meer praktisch voordeel halen uit de wind’, stelt aerodynamisch ingenieur bij het Innoptus Solar Team Julie ter Hark.
De Bridgestone World Solar Challenge, die dit jaar plaatsvindt van 24 tot en met 28 augustus, draait niet alleen om racen met zonnewagens, maar ook om het verleggen van technologische grenzen. Elk jaar gaat het Innoptus Solar Team van de KU Leuven de uitdaging aan om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die perfect zijn afgestemd op de unieke eisen van zonneracen. Gebaseerd op jaren van onderzoek en ervaring bouwt elke nieuwe lichting studenten voort op de ideeën van hun voorgangers, waarbij bewezen concepten worden verfijnd en nieuwe pistes worden verkend. Het zijn stappen in een voortdurende ingenieursreis die de toekomst van duurzame mobiliteit mee vormgeeft en fungeert als testplatform voor de industrie.
Belgen pakken goud op WK zonnewagens in Australië