BMW gebruikt AI van Alibaba in wagens voor China

BMW 2 Series Gran Coupé. © BMW Group

De Duitse autoconstructeur BMW gaat kunstmatige intelligentie van de Chinese internetreus Alibaba integreren in zijn auto’s voor de Chinese markt. Dat maakten beide bedrijven deze week bekend.

Het gaat meer specifiek over de AI van Alibaba-dochter Banma, die gebaseerd is op het door Alibaba ontwikkelde taalmodel Qwen. De technologie zal in BMW’s voor de Chinese markt deel uitmaken van een nieuwe slimme persoonlijke assistent met stemherkenning voor het infotainmentsysteem.

China is voor BMW een belangrijke markt. In het land is er sprake van toegenomen concurrentie onder druk van lokale bouwers van elektrische auto’s, en dan met name BYD.

‘Belangrijkste doelstelling’

Eerder werd Qwen al geïntegreerd in auto’s van de Chinese constructeurs Xpeng, Zeekr en Leapmotor. Alibaba – vooral bekend als e-commercereus – heeft zich de laatste maanden fors toegelegd op de ontwikkeling van AI-technologie. Het is volgens CEO Eddie Wu nu zelfs de ‘belangrijkste doelstelling’ van het concern.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content