De Lijn introduceert ‘digitaal opstappen’ voor abonnementhouders in app
Wie een abonnement heeft bij De Lijn kan voortaan digitaal opstappen. Dankzij een nieuwe feature in de app is het niet langer nodig om de MoBIB-kaart te scannen, maar kan de op- of overstap rechtstreeks op de smartphone worden geregistreerd.
‘Dit betekent dat reizigers vlotter reizen en niet langer moeten aanschuiven aan de gele terminal’, klinkt het in een persbericht van De Lijn. Wie gebruik wil maken van de nieuwe functie dient via de app eenmalig het activeringsproces te doorlopen, door op het tabblad Producten naar Abonnementen te gaan (je moet op dat moment wel ingelogd zijn met je gebruikersgegevens). Koppel vervolgens de MoBIB-kaart aan het account en activeer Digitaal opstappen. Voor een goede werking is het wel noodzakelijk dat de Bluetooth-functie van de mobiele telefoon aan staat.
Bevestiging
Wanneer de bus of tram in aantocht is, kiest de reiziger in de app voor ‘Registreer je opstap’. Hoe dichterbij het voertuig, hoe sterker het signaal en hoe groter de kans dat de gewenste bus of tram bovenaan in de lijst verschijnt. Bij een goede registratie ontvangt de reiziger een bevestiging die aan de chauffeur moet worden getoond. De app geeft meteen ook het tijdstip van op- of overstappen weer, samen met het gekozen lijnnummer.
Digitaal opstappen is uitsluitend mogelijk voor abonnementen die uitgegeven zijn door de De Lijn (Buzzy Pazz, Omnipas, Omnipas 65+ en abonnementen met tussenkomsten van sommige gemeenten). De feature is vooralsnog niet beschikbaar met een combi-abonnement NMBS/De Lijn, de City Pass, Brupass (XL), de Studentenbuspas en voor flexvervoer. De Lijn raadt overigens aan om de MoBIB-kaart wel nog op zak te hebben voor het geval de batterij van de smartphone leeg of de internetverbinding onstabiel is.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier