
Imec test radarsysteem dat wagens beter objecten laat detecteren

Onderzoekers van imec hebben in een proefopstelling een distributed radarsysteem getest. Die technologie kan geschikt zijn om met meer detail rondom een wagen te kijken.
Radar is niet nieuw en distributed radar ook niet. Maar de methode waarmee de verschillende radars communiceren en die signalen worden verwerkt, is dat wel. De methode opent volgens imec mogelijkheden om bijvoorbeeld meerdere radars te laten samenwerken. Het meest voor de hand liggend voorbeeld is een wagen die is uitgerust met rij assistentiesystemen en dus snel obstakels moet kunnen inschatten.
‘We zijn de eersten om een functionele proof-of-concept te bouwen en testen met een two-node 144 GHz Hadamard CDM distributed FMCW radar,’ zegt Ilja Ocket, verantwoordelijk voor de sensing portfolio bij imec.
Het gebruik van zo’n multi-node radarsysteem geeft onder meer een betere hoekresolutie (angular resolution), de mogelijkheid om een beeld te vormen op basis van de radarsignalen. Om dat mogelijk te maken moeten de verschillende radarnodes optimaal samenwerken, waarbij de signalen vlot moeten verwerkt worden en elkaar ook niet mogen verstoren.
Unieke code
De complexiteit ligt bij het vlot laten samenwerken van beide radarsignalen. Daarvoor passen de onderzoekers code-division multiplexing toe. Elke node krijgt een unieke codesequentie, in combinatie met de Hadamard code-division waveforms, kunnen meerdere radars over dezelfde bandbreedte communiceren.
Het onderzoek stopt niet bij de PoC, op langere termijn wil imec het systeem schalen naar vier radarnodes en de resultaten verder verbeteren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier