Porsche lanceert als eerste draadloos laadsysteem voor elektrische auto’s

© Newsroom Porsche
Trees Vandamme
Trees Vandamme Freelance journaliste

De Duitse constructeur brengt volgend jaar een inductielader op de markt voor zijn elektrische Cayenne. Andere merken blijven nog in de testfase.

Porsche wordt de eerste autobouwer die draadloos opladen commercieel aanbiedt. In 2026 zal het Wireless Charging System beschikbaar zijn voor de nieuwe elektrische Cayenne, schrijft de Nederlandse technologie­website Tweakers. De technologie werkt via een laadplaat waarop je de wagen parkeert: zodra de auto goed uitgelijnd is, start het laden automatisch.

Volgens Porsche haalt het systeem een rendement van zo’n 90 procent, vergelijkbaar met bekabeld laden. De inductieplaat levert 11 kW, genoeg om een auto ’s nachts volledig op te laden. Het pakket kost in Duitsland zo’n 7.000 euro – 5.000 voor de vloerplaat en 2.000 voor de ingebouwde module.

Het principe is niet nieuw: BMW, Volvo en Mercedes experimenteerden eerder met draadloos laden, maar brachten het nooit naar de consument. Volgens Christian Holler, hoofd laadsystemen bij Porsche, is draadloos laden ‘de logische stap richting een autonome toekomst, waarin auto’s zichzelf parkeren én opladen.’

Brede doorbraak blijft onzeker

Het systeem gebruikt sensoren en wifi om obstakels te detecteren en het laadproces te beveiligen. Voorlopig is het systeem enkel compatibel met Porsche-modellen binnen de Volkswagen-groep, al zegt het merk open te staan voor samenwerking met andere fabrikanten.

Of de technologie aanslaat, blijft afwachten. Draadloos laden is duurder en je hebt er een eigen oprit voor nodig, maar het kan aantrekkelijk worden naarmate elektrische wagens zelfstandiger worden. Ook Porsche ziet de technologie op dit moment vooral als aanvulling: de Cayenne kan immers ook nog steeds bekabeld laden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise